digital Media finland

Kristiina Markkula 13.10. 08:58

Nordic noirin menestystarina jatkuu

Pohjoismaista tulevat synkkäsävyiset rikostarinat eli nordic noir -sarjat ovat toistaiseksi menestyneet hyvin kovassa tv-kilpailussa erityisesti Euroopassa. Niitä kohtaan tunnetun kiinnostuksen hiipumisesta on kuitenkin jo puhuttu.

Nordisk Film & TV Fond on selvittänyt nordic noirin katselua Pohjoismaissa. Yllättävää ei ole, että sarjat ovat suosituimpia omissa tuotantomaissaan.

Katseluun vaikuttaa esitysaika, markkinointi ja se, mistä katsojat pitävät kussakin maassa. Esimerkiksi minulta on mennyt ohi muutama mielenkiintoinen sarja joko itselleni huonon esitysajan vuoksi tai niiden mainonta ei tavoittanut minua.  

Hyvä esimerkki kansainvälisesti menestyneestä sarjasta on ruotsalainen Silta, joka on myyty kymmeniin maihin ja sovitettu uudelleen muutamassa maassa. Meillekin tuttuja tanskalaisia hittisarjoja ovat muun muassa Vallan linnake ja Dicte. Islantilaista Trapped-sarjaa on esitetty ainakin kuudessa maassa myös Euroopan ulkopuolella. Suomesta hyviä esimerkkejä ovat toistaiseksi kansainvälisesti menestynein tv-sarjamme Sorjonen (Bordertown) sekä Mustat lesket.

Nordic noirin alagenrejäkin on monta poliittisista sarjoista perinteisiin rikossarjoihin. Monessa maassa tapahtuvat sarjat ja perheeseen liittyvät draamat ovat suosituimpia.

Kaikki ei kuitenkaan välttämättä toimi. Jos sarjoja viedään entistä synkempään suuntaan, jotta saadaan aikaan jotain uutta, kuluttajat eivät välttämättä halua sitä. Näin kävi ruotsalaiselle Midnight Sunille, joka koettiin liian välivaltaiseksi. Netflixiin tuleva ruotsalainen originaalisarja kertoo Tukholman lähellä tapahtuvasta kouluampumisesta. Voidaan kysyä, tuleeko se jo liian lähelle.

Suomestakin tulee uutta nordic noir -tuotantoa. Sorjosesta on tekeillä uusi kausi ja muitakin täysin uusia tuotantoja on suunnitteilla. On mielenkiintoista nähdä, mihin alagenreen uutuudet tulevat kuulumaan.

Tv-sarjojen jakelukanavia on entistä enemmän, Netflixistä ja sen kilpailijoista lähtien perinteisiin tv-yhtiöihin. Kaikki tarvitsevat hyviä sisältöjä, miksei siis myös nordic noiria.

Adam Leipzig (Entertainment Media Partners, USA) totesi Tekesin seminaarissa 22.9., että yhtiöt, jotka omistavat ja tuntevat yleisönsä, pärjäävät jatkossa. Näillä hän tarkoitti Netflixiä ja muita vastaavia uusia toimijoita. Netflixin vahvuus on siinä, että se kerää kulutustietoa, analysoi ja soveltaa tietoja ja voi tuottaa tai ostaa omalle katsojakunnalleen mieluisia sisältöjä. Mieltymykset muuttuvat ja niitä on seurattava.

Nordic noirillakin on siis edelleen menestysmahdollisuus kunhan osataan uudistua ja seurata yleisön mieltymyksiä. Ehkä ensi viikolla Cannesissa pidettävässä MIPCOM-tapahtumassa löytyy seuraavat suuntaviivat nordic noirille.

Kirjoittaja Kristiina Markkula on Digital Media Finlandin konsultti.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö