Digital Media Finland

Timo Argillander 29.9. 08:15

Pelialasta tuli datapohjaisen markkinoinnin edelläkävijä

Timo Argillander

Peliala ei ole ”ihan eri bisnes kuin meillä” vaan se voi pikemminkin näyttää suuntaa, mihin muut alat ovat menossa.

Dataan ja analytiikkaan perustuva markkinointi on huimassa kasvussa. Lähivuosina datapohjaisuus koskettaa kaikkien yritysten markkinointia. Datapohjaisen markkinoinnin edelläkävijät eivät kuitenkaan löydy perinteisistä markkinoinnin suunnannäyttäjäyrityksistä vaan aivan muualta, eli pelialalta.

Mobiilipeliyhtiöiden toimintamalli perustuu kahteen perustoimintoon: käyttäjähankintaan ja konversioon. Molemmissa niistä on keskeisessä roolissa markkinointi.

Käyttäjähankinnassa peliyhtiö tekee markkinointia potentiaaliselle kohderyhmälleen, jotta se saa ihmisiä lataamaan pelin ja aloittamaan pelaamisen. Tämä markkinointi tapahtuu useimmiten digikanavissa, mutta lisäksi joskus käytetään muuta mediamainontaa tai tapahtumamarkkinointia. Pelin lataaminen ja käyttäminen on useimmissa tapauksissa käyttäjälle ilmaista.

Peleihin on rakennettu toimintoja, jotka houkuttavat käyttäjäänsä ostamaan lisäosia tai lisäominaisuuksia, joista käyttäjä maksaa rahaa. Konversio tarkoittaa siirtymistä ilmaisesta käytöstä maksulliseen käyttöön. Yleensä maksulliseksi asiakkaaksi siirtyy pieni yksinumeroinen prosenttiosuus kaikista käyttäjistä.

Peliyhtiöiden tekemästä käyttäjähankinnasta ja konversiosta voidaan tehdä kaksi oleellista huomiota kaikkien yritysten markkinointiviestintään.

Ensinnäkin digitaalinen dataohjattu markkinointi on tehokas tapa tavoittaa potentiaalisia asiakkaita ympäri maailmaa ja yhä useammalle yrityksille siitä tulee ensisijainen tapa. Datapohjaisessa markkinoinnissa ei ole kyse yksittäisistä kampanjoista vaan jatkuvasta operaatiosta, jonka mittareita ja tuloksia seurataan koko ajan.

Toiseksi tärkeäksi asiaksi nousee asiakastyytyväisyyden varmistaminen. Pelialalla tämä on kriittistä siksi, että konversio eli kuluttajan päätös maksaa syntyy vasta tuotteen hankkimisen ja käyttämisen jälkeen. Tätäkin asiaa luonnollisesti seurataan datan avulla. Mutta sellaisissakin bisneksissä, jossa maksu saadaan hankintahetkellä, asiakastyytyväisyyden varmistaminen voi olla hyvinkin merkittävä asia kuluttajan jatkohankintojen kannalta. Asiakkuuden jatkuminen tulevissa hankinnoissa on tärkeää, oli liiketoimintana sitten energiajuomien tai autojen myynti.

Ihmisten ja kuluttamisen siirtyessä digikanaviin peliyhtiöiden markkinointi on hyvä vertailukohta kaikille yrityksille. Peliala ei ole ”ihan eri bisnes kuin meillä” vaan se voi pikemminkin näyttää suuntaa, mihin muut alat ovat menossa.

Kehitystä todistaa Supercellin nousu Suomen suurimmaksi mainostajaksi. Kuka väittikään, että startupit eivät ymmärrä markkinoinnin päälle?

Kirjoittaja Timo Argillander toimii sijoittajana IPR.VC:ssä ja neuvonantajana Digital Media Finlandissa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö