Digital Media Finland

Tommi Rissanen 17.3. 07:00

Sosiaalinen median vallan välineenä

Teemu Leinonen
Tommi Rissanen toimii Digital Media Finlandin konsulttina.

Sosiaalisen median palveluista on tullut globaaleja broadcast-alustoja. Niiden avulla voi saavuttaa miljoonayleisön sekunneissa ja sanoma leviää sitä varmemmin, mitä radikaalimpia ajatuksia se sisältää, Tommi Rissanen kirjoittaa.

Donald Trumpista on tullut Twitterin seuratuin henkilö. Tällä en tarkoita seuraajien lukumäärää, joka Trumpilla on vaivaiset 26 miljoonaa Barack Obaman 85 miljoonaa ja Katy Perryn 96 miljoonaa vastaan. Tarkoitan sitä, kuinka paljon Trumpin twiittejä kommentoidaan, haukutaan ja ylistetään muissa medioissa.

Nopea googlaus hakusanoilla ”trump tweets” ja ”trump retweet stats” tuottaa pitkän listan uutisia, joissa kerrotaan Trumpin twiitanneen vääriä tilastoja ja rasistisia kommentteja. Kotimaassa meillä on omat Terhi Kiemunkimme, Jussi Halla-Ahomme ja Aleksi Valavuoremme.

Kiemunki töräyttelee erikoisia kommenttejaan ja Halla-Aho ilmoitti vastikään Youtubessa asettuvansa Perussuomalaisten puheenjohtajaehdokkaaksi. Valavuori sai potkut korisjoukkueesta homofobiseksi tulkitun tweettinsä perusteella.

Sosiaalisen median palveluista on tullut globaaleja broadcast-alustoja. Niiden avulla voi saavuttaa miljoonayleisön sekunneissa ja sanoma leviää sitä varmemmin, mitä radikaalimpia ajatuksia se sisältää. Toisaalta kuitenkin varomattomat kommentit sosiaalisessa mediassa saattavat niiden lähettäjät vaikeuksiin, koska internetissä faktat tarkastetaan yhtä nopeasti kuin niitä vääristellään. Axl Smithin erikoinen ulostulo salakuvausjupakan paljastuttua ja sen sisältämien valheiden joukkopaljastaminen on tuore esimerkki tästä. Trump toki valehtelee niin isosti, että niihin puuttuminen vain palvelee hänen kannattajiaan.

Sosiaalisesta mediasta on tullut uusi vallankäytön väline. Taitavasti käytettynä sen avulla voi päätyä vaikka presidentiksi, mutta huolimattomat heitot ja pienetkin valheet tarkistetaan aina. Sosiaalisen median kehittymistä on mielenkiintoista seurata tulevina vuosina.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että erityisesti Twitter ja Facebook ovat menettäneet uskottavuutensa oikean tiedon lähteinä ja kansalaisten medialukutaito paranee jatkuvasti. Vaikka toistuvat huhut Facebookin kuolemasta ovat tähän asti olleet vahvasti liioiteltuja, uusia haastajia tulee markkinoille jatkuvasti.

Työhaastatteluissa kysytään usein sitä, missä haastateltava näkee olevansa viiden vuoden kuluttua. Sosiaalisen median osalta en usko olevani sen enempää Twitterissä kuin Facebookissakaan. Uskon broadcast-tyyppisen toiminnan katoavan sosiaalisessa mediassa samalla tavalla kuin se on katoamassa televisiossakin. Näen, että olemme siirtymässä henkilökohtaisempiin viestivälineisiin ja personoituihin, tekoälyn avulla rakennettuihin kupliin, joissa saamme juuri sitä sisältöä ja osallistumme niihin keskusteluihin, joista olemme kiinnostuneita.

Olen toki ollut ennenkin väärässä.

Kirjoittaja Tommi Rissanen tekee LUT:ssa väitöskirjaa bisnesmallikokeiluista ja toimii Digital Media Finlandin konsulttina.