Ihmejuttuja

Jonna Mannila, Reeta Hietalahti 12.1. 08:28 päivitetty 12.1. 16:00

Ei kysytty, vastaamme silti

Jonna Mannila, Mirum & Reeta Hietalahti, N2

Nyt naiset saavat vuoron kertoa näkemyksensä vuoden 2016 parhaasta mainonnasta.

Ystävämme, työtoverimme, mainosukot vailla vertaa jakoivat somessa vuoden lopussa Marmain juttua otsikolla Luovat johtajat valitsivat vuoden parhaat mainokset.


Suomen suurimpien mainostoimistojen edustajia oli pyydetty arvioimaan vuoden 2016 parasta mainontaa maailmalta. Raatiin oli kutsuttu mukaan 12 miestä ja 0 naista. Varsin edustava All male panel siis.

Sattumaa tai ei, ihmejuttu. Suomen suurimmissa toimistoissa on nimittäin sekä miehiä että naisia.

Ei kysytty, vastaamme silti. Pyysimme Suomen mainostoimistojen luovia johtajia ja johtavia luovia valitsemaan viime vuoden parhaat mainokset. 

Anu Igoni, Bob the Robot

"Kuinka monta kertaa olet kuullut vaateen ”positiivisuuden kautta”? Pohdintana tähän valitsen suosikkimainoksekseni filmin, joka mullistaa monta asiaa. Kuolemalle voi nauraa. Negatiivisesta tarinasta voi jäädä positiivinen fiilis. Vaikka lupaa turvallisuutta, voi näyttää vaaraa. Synkeä voi olla iloista. Brutaali kaunista. ”Miten” on vähintään yhtä tärkeää kuin ”mitä”."

Volvo  –  ABC of Death

Mirumin Liisa Paasio

“Kotimarkkoinoilta monella tapaa riemastuttava tuotos. Riemastuttavan raikas. Riemastuttavan kansainvälinen. Riemastuttavan hauska. Inspiroi jatkamaan tarinaa vanhan paskiaisen nolostuttavasta yrityksestä tehdä comeback. Konfettisadetta ja aplodeja!”

Positiiviset ry – The Rise and Fall of Angry Aids

Koplan Kati Nurminen

“Nostan esiin faktan: kaupallisilla brändeillä on iso vaikutusvalta ihmisten ajatuksiin ja tekemisiin. Tätä valtaa olisi tärkeä käyttää hyvin, myös yhteiskunnalliseen hyvään. Ajankohtainen aihe ja loistava idea vastata vihaviesteihin rakkaudella."

THE LEGACY STORE BERLIN – #paintback

Kuva: Kuvakaappaus

Hertta Granroth, N2

“Elektroniikkaketju teki arvovalinnan vuoden todennäköisesti tärkeimmässä kampanjassaan. Keskustelua seuratessani filmi toimi useammalla eri tavalla ymmärrettynä: lahja sai puhua monin eri sanoin, aina yhdenvertaisuuden puolesta.”

Gigantti – Anna lahjan puhua, Isä ja teini

Iina Merikallio, Merikallio&Son

“Enää ei ole niin helposti mahdollista vaan ostaa tietään kuluttajan tietoisuuteen, sydämestä puhumattakaan. Mielestäni kiinnostavimmat mainokset ovatkin olleet markkinointitekoja, joista on saatu jutun juurta moneen kanavaan.”

Swedish Tourist Association  –  Call a random Swede

Milla Kokko, HEI Schools

“Ikea tupsahti iholle varkain. Tavalliselta näyttävä mainos, jossa onkin onnistuttu tavoittamaan ihmisten tarina, brandi, jopa tuotteet hintoineen. On jotenkin raikasta, kun mainokset eivät tekeydy joksikin muuksi. The Boys: Ai et ko nauratti! “

IKEA – Varannan vecka

BONDS – The Boys

N2:sen Jenni Juntunen

“Tärkeä aihe oivaltavasti käsiteltynä. Viesti räätälöity täydellisesti kohderyhmää ajatellen. Ripaus nännigatea ja menestystarina on valmis.”

MACMA – Man boobs for boobs

Mirumin Minna Hiltunen

“Siinä vaiheessa kun ketut alkaa pomppia trampoliinilla on meikällä tippa linssissä!”

JOHN LEWIS – #BusterTheBoxer Christmas advert 2016

Wörksin Pia af Hällström

“Hieno ja herkkä mainos sai hiljaiseksi. Markkinointiteoilla on merkitystä, sillä millaisten arvojen puolesta tai mitä vastaan yritys haluaa viestiä. Myös me markkinointiviestinnän suunnittelijat voimme osaltamme vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin ja keskusteluun. Filmi oli mielestäni täysosuma suvaitsemattomuuden vuonna 2016.

Gigantti – Anna lahjan puhua, Isä ja teini

Mirumin Kaari Koskela

“Klassista, yksinkertaista ja vaikuttavaa tosielämän tarinankerrontaa. Myös: äidit on parhaita.”

P &G – Thank you, Mom – Strong

Laura Pennanen, Armi Creatives

“Koska seuraan paljon urheilua ja urheilumainontaa, valitsen viime vuodelta tämän. Yksinkertainen toteutus osuu juuri oikealla tavalla ajan hermoon.”

Nike – Time is Precious

N2:sen Reeta Hietalahti

“Kun kommunikoitava asia esitetään näin koskettavasti ja silmiä avaavasti, on koko ketju insightista tuotannon yksityiskohtiin tehty täydellisesti. Filmi on osa hienosti toteutettua kokonaiskampanjaa.”


Sandy Hook Promise – Evan

Mirumin Jonna Mannila

Pakkaus on aina tuotteen mainos ja kirjoittaminen designia. Oatly näyttää että on mahdollista olla sekä kiva että särmikäs. Ihailkaapa oivallisia iskulauseita Ingrid Sjöholmin Post Milk Generation –ristipistotöissä!

Oatly - Post Milk Generation -ristipistotyöt by Ingrid Sjöholm

Kuva: Kuvakaappaus

Kirjoittaja ja hänen ystävänsä ovat alan naisia.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.