Ihmejuttuja

Karri Knuuttila 22.9. 07:45

Vastaus on Kanada

Mirumin strategiajohtaja Karri Knuuttila.

Meillä on paljon yhteistä kanadalaisten kanssa. Erona on se, että kanadalaiset ovat erinomaisia markkinoijia.

Loistavasta markkinoinnista keskustellessamme nousee maista yleensä esiin joko Yhdysvallat tai rakas naapurimme Ruotsi. Loistavaa markkinointia tehdään kuitenkin ympäri maailman. Ajattelin vaihtelun vuoksi benchmarkata hieman harvemmin esillä olevaa maata: Kanadaa, tuota klassista Kummeli-sarjan vastausta kysymykseen kuin kysymykseen.

Meillä on paljon yhteistä kanadalaisten kanssa: väite Joulupukin kotipaikasta, luonto, merkittävä bilateraalinen Venäjä-suhde, paras juomavesi, jäähotellit, huippukoulutus, ilmainen terveydenhuolto, jääräpäiset ihmiset tai se, että olemme ainoat kaksi kansaa koko maailmassa, joita kiinnostaa jääkiekko.  

Ero sen sijaan on se, että kanadalaiset ovat erinomaisia markkinoijia. Mitä kaikkea maailman suurimmat juustomakaronin kuluttajat, maassa, jossa sijaitsee saari nimeltä “Dildo”, jossa yleisin sukunimi on “Li” ja jonka yliopistoissa opetetaan muun muassa Batman-tiedettä, ovat sitten luoneet? Tässä muutama esimerkki:

Wonderbra

Montrealilainen Moe Nadler bongasi markkinoilla aukon, ja hankki valmiin rintaliivipatentin sekä tuotemerkin designerilta New Yorkista. Myöhemmin, 60-luvulla Nadlerin yritys kehitti hänen Harvard MBA -poikansa vetämänä ensimmäiset push-up Wonderbrat. Toisin kuin muut aikalaisbrändit, jotka pelkäsivät rintaliivejä polttavaa naisasiainliikettä, Wonderbra luotti keräämäänsä tutkimustietoon ja alkoi mainostaa tuotettaan poikkeuksellisen rohkeasti. Se kannatti.

IMAX

Ensimmäinen IMAX-filmi esitettiin 70-luvulla ja matka menestykseen on ollut työläs ja hidas. Suuri osa tätä työtä on ollut rakentaa pala palalta ekosysteemiä, joka tuottaa arvoa kaikille eri osapuolille: studioille, elokuvateattereille, ohjaajille, katsojille.

Jämäkkä luottamus ideaan ja pitkäjänteinen työ ovat kuitenkin tuottaneet lopulta hedelmää. Viimeisen sadan vuoden aikana elokuva-alalla on syntynyt vain kaksi kuvaan liittyvää maailmanlaajuista standardia, ja IMAX on toinen niistä.

Trivial Pursuit

Chris Haney ja Scott Abbott keksivät perusidean alle tunnissa. Seuraavaksi he naamioituivat Montrealin pelimessuille journalistiksi ja valokuvaajaksi, pelialan ammattilaisten haastattelemiseksi ja tietopääoman haalimiseksi. Seurasi periksiantamaton rahainkeruukierros, josta reilun vuoden päästä pelin ensimmäinen alkeellinen versio oli kaupoissa.

Aluksi jokainen myyty peli tuotti isoa tappiota, mutta he näkivät sen markkinointi-investointina. Kylmäpäisyys kannatti, sillä peli alkoi levitä viidakkorummun ja ansaitun näkyvyyden siivittämänä. Muutaman vuoden päästä pelin myynnit olivat jo yli 800 miljoonaa taalaa.

Pizza Hawai

Hawaiian pizza, eli suomalaisittain kinkku-ananas-pizza, ei tule Havaijilta, vaan Kanadasta. Kreikkalais-kanadalainen Sam Panopoulos kehitti sen markkinointimielessä 1962. Samin visiona oli olla täysin erilainen peluri pizzamarkkinoilla. Valloilla ollut Tiki-trendi ja Samin aiempi kokemus kiinalaisesta ruoasta synnyttivät ajatuksen yhdistää ananas ja kinkku pizzan päällä. Ovelana markkinointimiehenä Sam nimesi tuotteensa välittömästi Hawaiian pizzaksi. Häntä pidettiin hulluna, mutta Sam latasi riskillä tiskiin ison läjän mainosrahaa. Hawaii-pizzasta tuli lopulta järjetön hitti ja ympäri maailman tunnettu ilmiö.

Kanada

Kanadalaiset ovat loistavia myös Kanadan brändäämisessä. Rohkea kanadalaisylpeys on luonut maabrändin, joka sijoittuu eri rankingeissa poikkeuksetta maailman kärkikastiin (usein ykköseksi), ja jokaisella on joku mielikuva Kanadasta. Yksi Kanadan nerokkaimpia markkinointioivalluksia oli 1965 lanseerattu uusi Kanadan lippu, joka on maailman tunnetuimpia visuaalisia symboleja. Lipun yksinkertaistettu symboliikka on yksiselitteisen tunnistettava, ja oli rohkealla tavalla täysin muista lipuista ja aiemmasta virallisesta ilmeestä poikkeava.

Listaa kanadalaisten menestystuotteista, -yrityksistä ja -brändeistä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään: Cirque du Soleil, maapähkinävoi, Walkie-Talkie, koripallo, Tim Hortons, kananmunakartonki, McCain ja niin edelleen. Kaikilla näillä menestystarinoilla on yhdistäviä tekijöitä: Rohkeus, välillä lievä hulluus ja vankkumaton sekä ennen kaikkea pitkäjänteinen usko omiin ideoihin, ilman epäröintiä, naapurikateutta tai takapeiliin tuijottamista.

Kirjoittaja Karri Knuuttila on Mirumin strategiajohtaja, ja ikuinen optimisti.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö