Kulmahuoneen kirjeenvaihtaja

Jukka Hakala 19.6. 07:48

Ristiriita vie eteenpäin

Jukka Hakala

Työntekijä, joka ajattelee kaikesta samoin kuin pomonsa, on yhtä tarpeeton kuin johtaja, joka pitää ajatuksiaan ainoina oikeina.

Tein viime vuosituhannella töitä henkilön kanssa, joka vastasi jokaiseen hänelle esiteltyyn ideaan, satunnaisiin huonompiinkin, tokaisulla ”toimii kuin junan vessa”. Se oli hetken aikaa kivaa, imartelevaakin. Pian kuitenkin huomasin, että kyseisessä suhteessa kumpikaan ei kehittynyt mihinkään.

Nöyristely on nopein tie keskinkertaisuuteen. Jos haluat kehittää itseäsi ja yritystäsi, sinun on oltava valmis kuuntelemaan kritiikkiä ja käsittelemään ristiriitoja.

Olen työskennellyt monenlaisissa asiantuntijaorganisaatioissa. Parhaimmissa on oltu monesti hyvinkin eri mieltä siitä, miten asiakkaan ongelmia tulisi ratkoa. Välillä nuo erimielisyydet ovat kuuluneet naapurikortteliin asti, toisinaan lattialta on saanut luututa kovia kokeneita egonkappaleita.

Ristiriidat ovat kuitenkin aina parantaneet ajattelun laatua. Asiakas on saanut valmiiksi koeteltuja ajatuksia, ei puolivillaisen brainstormingin valjuja ensiroiskaisuja. Konfliktit hyödyttävät siten koko arvoketjua. Oleellista on, että railakkaankin debatin jälkeen osapuolet osaavat jatkaa yhdessä samaan suuntaan.

Jotta ristiriitoja pääsee syntymään, meidän on ensiksi oltava asioista jotain mieltä. Selväsanaiset kannanotot eivät ole näinä varovaisuuden ja herkkähipiäisyyden aikoina mikään itsestäänselvyys.

Tein keväällä joukon rekrytointihaastatteluja pian sen jälkeen, kun Julkisen sanan neuvosto oli antanut Yleisradiolle langettavan päätöksen pääministerin yrityskytkösten uutisoinnista. Kysyin työnhakijoilta, miten he olisivat asiasta neuvostossa päättäneet ja miksi.

Oleellista ei ollut se, miten rekrykandidaatit olisivat neuvostossa äänestäneet, vaan se että he uskalsivat olla tästä tulenarasta ja kimurantista tapauksesta jotain mieltä. Ilokseni kaikilla työnhakijoilla oli aiheesta hyvin perusteltu näkökanta. Mikään ei ole tärkeämpää kuin kyky argumentoida selkeästi ja perustellusti.

Ristiriitojen eteenpäin vievä voima on johtamisen alihyödynnetty resurssi. Jos keskustelukulttuuri ei ole luontaista, sitä voi edistää nimittämällä organisaation sisäisiä paholaisen asianajajia.

Paholaisen asianajajat olivat aikoinaan katolisen kirkon tutkimuskomission jäseniä, ja heidän tehtävänsä oli kyseenalaistaa ihmeiden jumalallinen alkuperä. Nykyorganisaatiossa heillä on tärkeä rooli paitsi yksittäisten ideoiden myös laajempien kokonaisuuksien kyseenalaistajina. Paholaisen asiantuntija kysyy, teemmekö oikeita asioita ja ovatko kilpailuetumme kestävällä pohjalla.

Konflikteja ei kannata pelätä. Parasta, mitä ideallesi tai ehdotuksellesi voi tapahtua, on sen joutuminen ankaran kollegiaalisen hyökkäyksen kohteeksi. Jos et pysty perustelemaan näkemystäsi uskottavasti, se ei yksinkertaisesti kanna riittävän pitkälle.

Kirjoittaja Jukka Hakala on viestintätoimisto N2 Commsin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

17.08.2017 10:42

Mainostajat rämpivät verkossa

Online-kampanjat tavoittavat naiset huonommin kuin miehet, ja todella heikosti kaikki nuoret aikuiset.