Kulmahuoneen kirjeenvaihtaja

Jukka Hakala 17.7. 09:00

Tšernobyl, mukava kesäkaupunki

Jukka Hakala

Kuntien kannattaisi lopettaa imagomarkkinointi ja keskittyä palveluidensa kehittämiseen.

Lomamatkalla missä tahansa päin Suomea huomaa kuntien avuttomuuden viestinnässä. Kömpelöiden markkinointiväittämien mukaan maa on pullollaan hyviä paikkoja asua ja yrittää, ihanista kesäkeitaista puhumattakaan.

Todellisuus on sitten karumpaa: identtisiä taajamakeskuksia ketjuravintoloineen ja valjuja kesätapahtumia, joissa kiertävät samat tangoprinssit ja metrilakumyyjät.

Suomen kunnat voi brändimielessä jaotella kolmeen kastiin. Ensimmäiseen ja harvalukuiseen kuuluvat ne, joilla on tarjota jotain ainutlaatuista ja jotka osaavat sen myös vetävästi kertoa – Porvoo käyköön tästä hyvänä esimerkkinä.

Toiseen pienilukuiseen ryhmään kuuluvat ne kunnat, joilla on kaikki ainekset olla mielenkiintoisia, mutta jotka eivät ole kyenneet kertomaan tarinaansa laajemmalle yleisölle. Näillä kunnilla on selkeä viestintäongelma.

Kolmas ryhmä on lukumääräisesti suurin. Valtaosalla Suomen kunnista ei ole tarjota mitään, mikä erottaisi ne naapureistaan. Niiden on turha paikkailla mielenkiinnottomuuttaan päälle liimatulla markkinoinnilla tai sepitetyillä tarinoilla. Nämä kunnat tunnistaa yleensä korkeasta veroäyristä, ilmaisista tonteista ja yhä äänekkäämmäksi käyvästä kuolonkorinasta.

Kuntamarkkinoinnissakin teot ovat parasta viestintää. Kaikki teot, jotka parantavat keskeisten asiakkaiden – asukkaiden, yritysten sekä rahaa paikkakunnalle tuovien matkailijoiden – elämää, rakentavat samalla kunnan mainetta.

Siksi jokaisen virkamiehen ja kuntapäättäjän tulisi aina päätöksiä pohtiessaan miettiä, miten ne vaikuttavat kunnan vetovoimaan. Tekevätkö päätöksemme kuntalaisten elämästä parempaa ja sujuvampaa? Tukevatko kaavoitus- ja lupaprosessimme seudulle asettuvia yrityksiä? Onko meille arvokas historia lopulta niin merkityksellistä, että sen varaan voi rakentaa matkailijoitakin kiinnostavia kokonaisuuksia?

Tekojen voima on suuri. Merkittävät päätökset voivat saada aikaan valtaisia muutoksia. Yksi taiten konseptoitu museolaajennus nosti Mäntän aivan uusien matkailijaryhmien tietoisuuteen. Tulevaisuuttaan rakentavat ja siihen investoivat kunnat ovat mielenkiintoisia myös ulkopuolisten silmissä.

Kunnat ovat poikkeuksetta myös paikkakuntansa suurimpia työllistäjiä. Henkilöstö on minkä tahansa organisaation paras kampanja.

Se, miten ja millä asenteella virkamiehet työtään tekevät ja kuntaansa kehittävät, näkyy suoraan asukkaiden ja yrittäjien elämässä ja kulkee heidän kertomuksissaan nopeasti myös kuntarajojen ulkopuolelle – niin hyvässä kuin pahassa.

Kirjoittaja Jukka Hakala on viestintätoimisto N2 Commsin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö