Kuningassisältöä

Nea Barman 13.9. 07:59

Data - aikamme mystinen kansantaru

Vapa Median kehitysjohtaja Nea Barman.

Datan ympärille on luotu markkinointi- ja viestintäalalla mystiikkaa kuin kansantaruihin konsanaan. Datasta ja tiedolla johtamisesta markkinoinnissa saadaan helposti kaikki mystisyys pois, kun asiasta puhutaan analogian avulla. 

Markkinoinnin ja viestinnän johtamista datalla on helppo verrata esimerkiksi autolla ajamiseen: data on auto ja tavoiteltu muutos on kuljettava matka. Kuten auto, data on vain väline tai työkalu jonkin asian toteuttamiseen.  

Tiedän, että tämä analogia kuulostaa hiukan lapselliselta, mutta vuosien aikana olen huomannut, ettei muutoksen suurin este organisaatioissa ole se, etteivätkö ihmiset osaisi tai haluaisi. Suurin este muutokselle on se, ettei muutokseen eli matkaan ole sitouduttu. Eikä ihme, jos sellainen asia kuin autolla ajaminen on tehty vaikeasti käsitettäväksi tuntemattomien käsitteiden kautta.

Toisin sanoen kontekstia ei ymmärretä, koska viestissä on paljon uutta terminologiaa. 

Tärkeintä datan valjastamisessa on, että ensin poistetaan esteet muutokselle. Nämä voivat olla ymmärryksen esteitä tai esteet sille, että kaikki voisivat osallistua automatkalle. On luotava yhteinen terminologia ja yhteinen tarina. Tarinan kautta ihmisille syntyy myös mielikuvia siitä, miltä matka voisi näyttää. Oppiminen alkaa yleensä tapahtua itsestään kun mieli on avoimempi uudelle.

Markkinoinnin automaatiota voisi verrata tässä auto-analogiassa esimerkiksi automaattivaihteistoon tai edistyneempää markkinoinnin automaatiota Teslaan. Manuaalivaihteisella autolla pääsee, mutta automaattivaihteisto helpottaa matkaa. Tesla varmasti helpottaa autolla ajamista todella paljon. Kaikissa tapauksissa auto on alla, mutta silti perusteet pitää hallita ja matkan tulee olla suunniteltu. 

Vuoden 2018 tavoite markkinoinnin ja viestinnän alan toimijoille voisi olla se, että datasta sekä tiedolla johtamisesta poistetaan mystisyys. Ei tehdä asioista vaikeampia kuin ne oikeasti ovat. Ymmärretään, että data ei ole uusi öljy, eikä se ole uusi vesikään. Se on vain työkalu tai väline siinä missä auto, rekka tai hevonen ennen oli. Kaikkia näitä ohjataan tiedolla, ja matkalle lähdetään suunnitelmallisuudella, jotta päästään pisteestä A pisteeseen B. 

On tärkeää myös muistaa ottaa kaveri mukaan autoon. Älä käske hänen tulla juosten ja oleta, että hän on mökillä kanssasi samaan aikaan. Tämä on auton, eli datan jakamista, jonka avulla yhteinen päämäärä saavutetaan. 

Oikein suunnitteltuna ja hyödynnettynä auto on loistava väline toteuttaa matka ja nauttia siitä, päästä määränpäähän suunnitelman mukaan ja jatkaa taas eteenpäin. Ilman suunniteltua reittiä auto on vain väline, jolla eksyy pienille metsäteille, bensa loppuu ja nälkä yllättää matkustajat. Lopulta joutuu tilaamaan kalliin hinausauton keskelle korpea – määränpäästä myöhästytään ja matkasta jää huono maku. 

Tehdään datalla ja tiedolla johtamisesta helppoa ja ymmärrettävää kaikille – näin matkasta tulee onnistunut. Kuten kaikilla hyvillä tarinoilla, tälläkin on jatkotarina. Tulen sen mielelläni kertomaan, jos data kuulostaa mystiseltä kansantarulta. 

Kirjoittaja Nea Barman on Vapan Development Director, jonka taustalla on 12 vuoden kokemus markkinoinnin muutosmatkoista datan kanssa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.