Kuningassisältöä

Niclas Storås 27.12.2016 08:35

Ehdottaisiko yrityksesi seksiä ensitreffeillä?

Jirina Alanko
Niclas Storås on Vapa Median sisällönsuunnittelija.

Markkinointi ei ole sama asia kuin myynti, vaikka usein siltä tuntuu.

Kiertelen kaupungilla aikani kuluksi ja satun sovittamaan kenkiä kenkäkaupassa. Seuraavaksi tapaan ystäväni kahvilla, ja kas kummaa, sovittamani kengät seuraavat kahvilaan. Siellä korvapuustien ja raakakakkujen välissä ne ovat vitriinissä. Hienolta näyttävät.

Kengät jatkavat seuraamistani joukkoliikennevälineisiin. Iltapäivällä makaan hammaslääkärin vastaanotolla ja satun vilkaisemaan toimenpidehuoneen pöydälle. Samat kengät kuumottavat sielläkin! Illalla elokuvateatterissa vieressäni on yksi tyhjä paikka. Hemmetti.

Välillä tuntuu, että markkinoinnissa, niin sen suunnittelussa kuin ostamisessa, on perustavanlaatuinen vika: tavoite myydä vimmatusti sumentaa terveen järjen. En yllättyisi, jos sovittamani kengät soittaisivat perään ja kysyisivät, miten olisi, laitetaanko jalkaan?

Markkinointia on mehukasta verrata deittailuun. Yritysten olisi hyvä miettiä, millainen vaikutelma jokaisesta kohtaamisesta syntyy, jos tavoitteena olisi edetä ensideiteistä suhteeseen. Harva treffeilläkään kysyy ensi töikseen, että lähdetäänkö panemaan? Olisi myös hiukan kuumottavaa, jos sattuisi vaihtamaan pari sanaa mielenkiintoisen ihmisen kanssa, ja kohta tämä tyyppi seuraisi kaikkialle ja ehdottelisi härskejä.

Melkein helpompaa on sanoa, millaisen ihmisen kanssa olisi mukavaa käydä treffeillä kuin keksiä niitä kaikkia erikoisia ja tungettelevia ehdottelun ja lähestymisen tapoja. Missä sitten yritysten lähestymisyritykset menevät pieleen? Jos tavoitteena on myynti, vastaus ei ole myyminen. Markkinointi ei tarkoita myyntiä vaan markkinoiden luomista, ylläpitämistä ja kasvattamista.

Markkinointi on lopulta ihmisten kohtaamista. Markkinoinnin keskiössä on miettiä, miten asiakas, potentiaalinen asiakas, tuleva työntekijä tai kuka tahansa kohtaa markkinoivan yrityksen. Tätä kohtaamista ei voi väheksyä, mutta silti tuntuu, että yritykset laiminlyövät markkinoinnin kohtaamisia.

Markkinointi ja mainokset tuhlaavat meiltä aikaa, sen sijaan, että ne voisivat tarjota jotain hyödyllistä, viihdyttävää tai inspiroivaa. Panostaminen ihmisten kohtaamisiin on kestävä keino rakentaa yrityksen brändiä pitkäjänteisesti. Kohtaamiset voi kyllä laiminlyödä ja myyntiä voi tehdä aggressiivisesti ja lyhytjänteisesti. Yrityksen strategia saattaa jopa kannustaa tähän lyhytjänteiseen toimintatapaan myynnin palkitsemisella.

Suora ehdottelu kieltämättä joskus toimii, koska meitä on moneksi. Jotkut tilaavat kaikki mahdolliset uutiskirjeet ja tarjouskupongit sekä sähköisenä että paperilla. Osa taas laittaa postiluukkuun ei mainoksia -tarran. Onneksi on myös olemassa selaimeen asennettavia mainoksenestäjiä, adblockereita.

Yrityksen olisi hyvä kysyä itseltään, tulisiko jollain ikävä sen markkinointitoimenpiteitä, jos ne lakkaisivat olemasta? Bannerimainoksia harva varmaankaan jäisi kaipaamaan. Toinen hyvä kysymys on, miksi useampi yritys ei tarjoa uudelleenmarkkinoinnissa, retargetingissa inspiroivia sisältöjä tuotekortin sijaan?

Sisältömarkkinointitrendin ytimessä on ajatus siirtymisestä tuputusmarkkinoinnista (push) vetovoimamarkkinointiin (pull). Usein sisältömarkkinointia tehdään uusiin kanaviin, someen ja yritysten omiin medioihin. Ei olisi pakko.

Sisältömarkkinoinnin ideoita voisi ihan yhtä hyvin soveltaa esimerkiksi tv-mainoksissa. Mitä jos, televisiomainos olisi niin kiinnostava ja koukuttava, että tv:n katsojat odottaisivat mainosta ja sen seuraavia osia? Vai voisiko yritys saman tien tehdä tv-sarjan? Dokumentin tai elokuvan? Oikeastaan tätä kaikkea jo tehdään, mutta aivan liian vähän.

Kirjoittaja Niclas Storås on Vapa Median konseptisuunnittelija.

Kommentti

28.04.2017 12:27

Keskittämällä saat enemmän

Telekilpailu siirtyi viimein kunnolla keskittämiseen. Mitä enemmän simmejä, sitä halvemmaksi tulee, vai...