Kuningassisältöä

Natalia Tolmatsova 19.10. 07:46

Itsensä myyminen sallittu

Vapa Median konseptisuunnittelija ja copywriter Natalia Tolmatsova.

On ihan eri asia potkia palloa työkseen kuin päivittää Instagramia.

Urheilija solmii sponsorisopimuksen suuren mainostajan kanssa. Somekanavat ja kommenttilaatikot täyttyvät ylistävästä palautteesta. “Onneksi olkoon, ansaitsit tämän!” “Nyt voit vihdoin keskittyä olennaiseen!”

Työkseen sisältöjä someen tuottava mielipidevaikuttaja solmii yhteistyösopimuksen yhtä suuren mainostajan kanssa ja saa ikävää palautetta. “Aina pelkkää mainostusta.” “Ennen oli asiat paremmin”.

Nämä tapaukset eivät ole kertaluontoisia, vaan yleinen ilmiö. Perinteisessä mediassa esiintyvät henkilöt voivat juoda yhteistyössä virvoitusjuomaa, mainostaa kumppania pipossaan tai kertoa haastattelussa sponsorinsa ylivertaisesta tuotteesta. Kansa ei hätkähdä, vaan kokee asian luonnollisena ja jopa positiivisena. Sama kansa avaa mainoskatkolla puhelimensa ja pahoittaa mielensä, kun työkseen somettava idoli saakin yhteistyöstä liksaa.

Kaupallisuus on tullut vauhdilla uusmedian kanaviin, ja suurelle osalle kuvio tuntuu oudolta. Työkseen bloggaaminen, tubettaminen ja somettaminen ovat niin tuoreita ilmiöitä, ettei yleisö aina ymmärrä mistä mainostajat yhteistyössä maksavat.

Samaan aikaan onnistunut sisältömarkkinoinnin kampanja mielipidevaikuttajan kanavassa parhaimmassa tapauksessa tyhjentää kaupan hyllyt, myy loppuun tapahtumat tai tekee uutuustuotteen tunnetuksi.

Todelliset fanit ja vakioseuraajat hyväksyvät ilmiön ja suhtautuvat kaupallisiin yhteistöihin myönteisesti. Sen sijaan uusmediaa harvakseltaan kuluttava ihmettelee, että miksi sisällöntuottajille edes pitää maksaa, hehän tekevät hommaa silkasta ilosta. Ihan eri syistä kuin ammatikseen urheileva, joka ansaitseekin kovasta työstään kunnon liksan.

Maailmalla verkosta tutut mielipidevaikuttajat ovat tähtiä. Ei tarvitse kuin kurkata länsinaapuriin, jossa sekä yleisö, että kaupalliset toimijat vaikuttavat pitävän digin sisällöntuottajia todellisina ammattilaisina. Suomessa sen sijaan suuren ihmetyksen kera tivataan edelleen TV:n ja radion suorissa lähetyksissä, että paljonko tubettaja tai bloggaaja oikein saa rahaa.

Perästä tullaan, suomalaisittain hitaasti, mutta varmasti. Viime viikonloppuna The Blog Awards Finland -gaalassa palkittiin vuoden bloggaajia ja tubettajia lähes 500 digimaailman sisällöntuottajan, asiantuntijan ja yhteistyökumppanin katseen alla. Tapahtumassa näki konkreettisesti, kuinka suuri toimiala kyseessä on ja miten paljon ihmisiä sen parissa näin vuonna 2016 työskentelee.

Suomen taloustilanteessa on vain positiivista, että uutta liiketoimintaa syntyy ja innokkaat nuoret ja vähän vanhemmatkin pystyvät työllistämään itsensä ja muutaman muunkin siinä ohessa. Tämä jos mikä on arvostuksen paikka.

Kirjoittaja Natalia Tolmatsova on Vapa Median konseptisuunnittelija ja copywriter. Lisäksi Tolmatsova on kirjoittanut vuodesta 2011 työkseen WTD-blogiaan.

Markkinointi

09.12.2016 09:55

Starbucks heräsi isosti Pokémon Go -huumaan

Tuhannet kahvilat Yhdysvalloissa ovat muuntautuneet Pokéstopeiksi tai -gymeiksi. Pelaajat voivat pokémoneja kerätessään siemailla uutta, teeman mukaista juomaa.