Kuningassisältöä

Ilona Hiila 24.2. 08:32 päivitetty 3.3. 15:39

Kun kuriositeetista tuli valtavirtaa

Ville Henriksson

Kaikki eivät näe tarvetta uudenlaiselle markkinoinnille ja antavat palautetta: "Onpa nuorilla tytöillä energiaa – kyllä vuodet opettavat, mitä oikea markkinointi on".

Henkilökohtainen läpileikkaus sisältömarkkinoinnin lähihistoriaan Suomessa.

Vuosi 2009. Keskustelu henkilön Ida Hakola kanssa. 1. syyskuuta 2009, 12:26:

me: Oon viime aikoina miettinyt, että mediat kerää paljon lukijoita omille verkkosivuilleen, jonne ne myyvät myös mainontaa. Mutta miksi yritykset eivät tavoittele niitä lukijoita myös suoraan? Omille kanavilleen ja sosiaaliseen mediaan tekemällä hyvää sisältöä? [Sent at 12:26 PM on Tuesday]

ida: Hyvä idea! Jos yritykset tekisivät aidosti kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä niin nehän kilpailisi medioiden kanssa ihmisten ajasta! [Sent at 12:27 PM on Tuesday]

me: Pitäiskö perustaa firma? [Sent at 12:29 PM on Tuesday]

Vuosi 2010. Liiketoimintasuunnitelma, versio 1: ”Yritys on Suomen ensimmäinen verkkoon erikoistuva sisältötoimisto. Teemme toimitettuja sisältöjä, joiden avulla aktivoimme yritysten verkkosivuista ja sosiaalisen median alustoista yhtenäisiä sekä itsenäisiä medioita. Autamme yrityksiä luomaan tuote- ja brändiuskollisuutta sekä ajatusjohtajuutta.”

Vuosi 2012. Kaksi yrittäjää kertoo innostuneesti uudesta tavasta olla yhteydessä asiakkaisiin. Si-säl-tö-mark-ki-noin-ti, he tavaavat, kun kuulijat kysyvät mistä on kyse. ”Pingiksen pelaamista keilaamisen sijaan”, he selittävät yrittäessään löytää sanoja kertoakseen miten jatkuva dialogi eroaa yksittäisten kampanjoiden tekemisestä.

Kaikki eivät näe tarvetta uudenlaiselle markkinoinnille ja antavat palautetta: ”Sisältömarkkinointi on aivopieru”, ”Sisältömarkkinointi ei eroa millään tavalla muusta markkinoinnista” ja ”Onpa nuorilla tytöillä energiaa – kyllä vuodet opettavat, mitä oikea markkinointi on”.

Onneksi joukosta löytyy muutamia edelläkävijöitä, jotka ovat miettineet samaa kuin yrittäjät ja uskaltavat luottaa nuoren firman tekemiseen. Samaan aikaan maahan syntyy muita sisältötoimijoita, jotka puhuvat uudesta tekemisestä rohkeasti ja kehittävät koko alaa esimerkillään.

Vuosi 2014. Keski-ikäiset miehet kertovat mitä sisältömarkkinointi on ja miksi se on tärkeää. Nyt jo perässähiihtäjät heristävät korviaan – tässä saattaa sittenkin olla jotain. Tytöttelijät perustavat omia sisältömarkkinoinnin yksikköjään ja ne, joiden mielestä ”sisältömarkkinointi muuttaa copywriterit trolleiksi” ovat hiljalleen muuttaneet oman tittelinsä content strategist -muotoon.

Samaan aikaan chatista lähtenyt yritys kasvaa nopeasti ja uudistaa tekemistään asiakkaiden antaman sparrauksen pohjalta. ”Miten voisimme kehittää omia prosessejamme? Miten sisältömarkkinoinnin tuloksellisuutta mitataan pitkässä juoksussa? Voisiko meidän oma henkilökunta oppia lisää sisällön strategisesta suunnittelusta?”

Yrittäjät ymmärtävät, että kaiken yhteistyön lähtökohta on luottamus sekä avoimuus ja työn tavoitteena on oltava myös asiakkaan omien kyvykkyyksien lisääminen. Mittaushanke, prosessien kehittäminen, organisaatiouudistus – yritys käy läpi kehitysvaiheita, joista luottoasiakkaat antavat kannustavaa ja kehittävää palautetta.

Vuosi 2016. Data, data ja vielä kerran data. Jokainen asiakas painottaa datan merkitystä sisältömarkkinoinnille ja sen suunnittelulle. Harvalta kuitenkaan löytyy sisäiset prosessit, jotka mahdollistavat datan hyödyntämistä ketterään sisällöntuotantoon useassa kanavassa. Toimijoilta vaaditaankin datan hyödyntämisen lisäksi toimintamalleja asiakkaan prosessien sekä sisäisten roolien uudistamiseen.

Liiketoimintasuunnitelmansa vuonna 2010 kyhänneet yrittäjät kiittävät mielessään kaikkia niitä asiakkaita, jotka uskalsivat vaatia yritykseltä enemmän ja puskivat toimistoa kehittämään keinoja datan hyödyntämiseen ja prosessien uudistamiseen.

Vuosi 2020. Sisältömarkkinoinnista ei enää puhuta, sillä kaikki 90 prosenttia markkinoinnista on sisältöä. Tuosta markkinoinnista vastaavat vain eri toimijat kuin aiemmin.

Strategia, suunnittelu ja tuotanto ovat niiden käsissä, jotka pystyvät takaamaan, että tarinankerrontaa voidaan tehdä pelkän ison kampanjan sijaan myös jatkuvasti.

Ilona Hiila on sisältötoimisto Vapa Median perustaja ja kehitysjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihde: 0204 42 40

Tilaajapalvelu puh: 0204 42 4100

Puhelun hinta (sis. alv 24%): 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti. Ulkomailta yritysnumeroon soittamisen hinnoittelee ulkomainen operaattori. Sopimusasiointi: 03051 4100 (8,8 snt/min sis. alv 24 %).