Kuningasisältöä

M&M 10.2. 08:29 päivitetty 3.3. 15:39

Seuranhakuilmoitus, jolla tärppäsi

Jokaisen ammattilaisen olisi hyvä viettää hetki miettien, miksi juuri milleniaaleille viestiminen ja heidän tavoittaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Esitätkö viestisi sokeille silmille? Milleniaaleihin eivät mainokset pure. Kohta puolet maailman väestöstä viestii ja kuluttaa sisältöä eri tavoin kuin ennen.

Eräänä sunnuntaina tuttavani kirjoitti viattomalta kuulostavat sanat Facebookiin:

”Netflix & chill, anyone?”

Yksityisviestejä alkoi sadella. Suunnilleen kahdeksannen lähestyjän kohdalla tuttavani alkoi tuskailla, kenet valitsisi. Pitäisikö vielä odottaa parempia kandidaatteja vai tehdä päätös?

Tuttavani lukitsi valinnan, ja loppu muuttui historiaksi.

Koskaan aikaisemmin ei ole ollut yhtä helppoa etsiä kumppania kuin nyt. Uusi partneri saattaa löytyä pyyhkäisemällä oikealle kesken wc-asioinnin. Tai sitten Facebook-viestillä, jonka sisältö menee osalla ohi ymmärryksen tai tuntuu muuten vain vitsiltä.

Se, että suoratoistopalvelu & hengailu on synonyymi seksille, saattaa hämmentää. Aikuisilla on ollut vaikeuksia ymmärtää nykynuorisoa vuosisatoja. Ei siinä ole mitään uutta.

Nuorisoa ei ole pakko ymmärtää, mutta silti jokaisen ammattilaisen olisi hyvä viettää hetki miettien, miksi juuri milleniaaleille viestiminen ja heidän tavoittaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Mainokset eivät enää uppoa

Milleniaalit, eli 80-luvun loppupuolella tai sen jälkeen syntyneet, muodostavat muutaman vuoden päästä puolet maailman työssäkäyvistä. Kohta maailmassa häärää iso joukko ihmisiä, jotka tekevät työtä ja viettävät vapaa-aikaansa eri tavoin kuin aikaisemmat sukupolvet.

Kaiken muutoksen keskiössä on tapa kuluttaa sisältöä. Jokaisesta on tullut oman elämänsä uutispäällikkö. Milleniaalit kuuntelevat toisiaan ja saattavat viestiä vain pienten ryhmien sisällä vaikkapa Telegramilla tai WhatsAppilla.

Samaan aikaan perinteisen median murros on rikkonut journalismin. Julkaisut kaivavat omaa hautaansa kallistumalla pinnalliseen nettiuutisointiin. Klikkiuutisointiin ajaa halu näyttää bannerimainoksia mahdollisimman monelle silmäparille. Siitä mainostajat maksavat, mutta turhaan.

Perinteiset mainokset eivät uppoa nettisukupolveen. Somesisällöt oikeissa kanavissa ja nuorten aktivointi taas tärppäävät.

Lähes jokainen netin käyttäjä on sisällöntuottaja, ja niin pitäisi olla myös jokaisen yrityksen ja organisaation. Oikeastaan asian voi nähdä niin, että sisällönkuluttajan ja -tuottajan välistä rajaa ei enää ole.

Muutaman henkilön porukoissa syntyneet vitsit voivat paisua globaaleiksi meemeiksi esimerkiksi Redditin välityksellä. Internetin tunnetuin hahmo on tällä hetkellä ruotsalainen tyyppi, joka kuvaa itseään kotonaan pelaamassa tietokonepelejä. Hetkessä kuka vain voi olla mitä vain.

Epämieluisat viestit hukkuvat

Haastattelin viime syksynä Barack Obaman ensimmäisen vaalivoiton somekampanjasta vastannutta Rahaf Harfoushia. Antropologina ja tietokirjailijana tunnetun Harfoushin mukaan Obama voitti ensimmäiset vaalit sosiaalisen median avulla. Toisen kampanjan tärkein tukipilari oli taas analytiikka, jolla tiristettiin tietoa suurista datamassoista.

Nyt kaikilla Yhdysvaltain presidentinvaalien ehdokkailla ovat nämä tärkeimmät työkalut ja kanavat käytössä. Harfoush uskookin, että vuoden lopulla ratkeavat vaalit voitetaan tarinankerronnalla, sisällöillä.

Aivan kuten tuttavani kilpakosijoille, myös äänestäjille on viestittävä oikeissa kanavissa ja oikeanlaisilla viesteillä.

Someaikakauden mukava puoli on se, että turhia jauhavien Facebook-päivitykset voi hiljentää, liian ärhäkästi myyvien yritysten seuraamisen voi lopettaa ja bannerimainosten toiminnan saa estettyä. Ihmiselämä on sen verran lyhyt, että merkityksettömyyteen ei sisällöissä pitäisi olla varaa.

Kirjoittaja Niclas Storås on Vapa Median sisällönsuunnittelija.