Laihon klinikka

Tommi Laiho 7.8. 08:49 päivitetty 7.8. 08:56

Järkikin käskee valitsemaan tunteen

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Tommi Laiho kannustaa lukijoita kohtaamaan pelkonsa.

Tuttu tilanne. Palaverin alussa odotetaan rohkeita ehdotuksia ja palaverin lopussa aprikoidaan mistä löytyisi turvallisempia vaihtoehtoja. Olen käynyt tuon prosessin sata kertaa läpi, viimeksi kesäkuussa. Niin luultavasti sinäkin. Se on sydäntä särkevää.

Lomilla havahduin. Keksin mielestäni aukottoman ja äärimmäisen yksinkertaisen perustelun, jolla ideoita saisi paremmin läpi. Se kuuluu seuraavasti, saa ottaa käyttöön. Kun työ alkaa, käydään läpi tutkittu totuus: ihminen toimii tunteiden, vaistojen ja viettien ehdoilla. Tästä on olemassa tuhat kirjaa, miljoona sivua tekstiä, useampi oma tieteenlaji, ja paikalle voi tilata vaikka Harvardin johtavan aivotutkijan. Se on fakta, harvempi sitä nykyään edes kiistää.

Eli paradoksaalisesti järkikin sanoo, että pitää luoda tunteisiin vetoavia brändejä ja kommunikaatiota. Toistan: jos haluat tehdä markkinointiviestintää, joka vaikuttaa ihmisiin, valitse se, joka vetoaa tunteisiin. Se on järkipäätös.

Miksi sitten niin usein presentaation jälkeen huudellaan ratioargumenttien, ”järkevämmän”, ”realistisemman”, ”konkreettisemman” vaihtoehdon perään? Se ei johdu järjestä. Toistan: se ei johdu järjestä, älkää antako käyttää sitä hylkäysperusteena.

Olet oikeassa, se johtuu tunteesta. Se johtuu pelon, huolen ja varovaisuuden tunteista. Siksi se jo itsessään todistaa ihmisten toimivan tunteidensa mukaan, myös työssään. Työn tilaajaa alkaa jännittämään. Hän pelkää seurauksia. Miten ihmiset reagoisivat ideaan? Kollegat, esimiehet, tutut, kuluttajat. Alkaa sekoilua, joka verhotaan ”yön yli nukkumiseksi”, ”kollegoiden kanssa konsultoinniksi” ja ”harkinnaksi”. Jos se uskallettaisiin tai ymmärrettäisiin sanoa ääneen, todellisuudessa alkaa prosessi, jossa etsitään lisäargumentteja oman huolen vahvistamiseksi. Aivot ovat hälytystilassa, tunnekeskus huutaa: maailma loppuu, jos tämän mainoksen toteuttaa!

Edellisessä humoristisessa kuvauksessa mustinta on aihe. Mainonta, kommunikaatio, markkinointiviestintä, miksi sitä halutaankaan kutsua. Mainonnan toteuttaminen pelottaa vaikka sen pitäisi olla pelkolistallamme sijaluvulla kolmemiljoonaasataviisikymmentätuhattaseitsemän.

Kaikkia pelottaa, on luonnollista olla huolissaan. Meitä kaikkia pelottaa niin perkeleesti ettemme uskalla edes puhua peloistamme. Koemme pelkomme häpeällisiksi. Itseäni pelottaa korkeat paikat, hidas kuoleminen, vihreät terveysjuomat, jotka selvästi elävät lasissa ja ajatus siitä etten voisi pelastaa läheisiäni. Moni pelko on irrationaalinen, se ei pohjaa mihinkään. Pelotonta ihmistä ei olekaan. Rohkea on se, joka kohtaa pelkonsa. Sekin on monesti toistettu klisee.

Niinpä hyvät mainostajat ja mainosten tekijät, ainoa keino saada useammin ja säännöllisemmin hyviä ideoita läpi, on pelkojen kohtaaminen. Myöntäkää omat huolenne kuten vaikka, että pelkäätte tekevänne turhaan työtä tai että pelkäätte mainonnan seurauksia, ihmisten reaktioita. Kun sanotte ääneen omat pelkonne, voidaan niitä yhdessä vähentää ja poistaa, koska kyseessä on yhä mainonta eikä pandemia.

Onneksi minulla on toisenlaisiakin kokemuksia. Eräskin uusi asiakkaamme on elävä todiste siitä. Ylistän heitä ja heidänlaisiaan. He tulevat menestymään. Heidän kanssaan tiimillä on ilo tehdä töitä ja sitä tehdään kelloa katsomatta. He ovat mainostajia, jotka suhtautuvat ideoihin intohimoisesti, mutta päättävät järjellä. Eli valitsevat vaikuttavimman vaihtoehdon. Eivät pelotta, mutta niistä huolimatta.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

17.10.2017 12:53

Yösyöttö sai potkua skandaalista

Yösyöttö-elokuvan ahdinko taipui vertaansa vailla olevaksi markkinointikampanjaksi. Finnkino on ikävän julkisuuden kierteessä.