Laihon klinikka

Tommi Laiho 13.11. 08:18

Jos et ymmärrä olennaista, pyri täydellisyyteen

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Tommi Laiho pureutuu tämänkertaisessa blogissaan täydellisyyden tavoittelemiseen. Estääkö mahdollisten ongelmien kuvittelu meitä toteuttamasta itseämme parhaalla mahdollisella tavalla?

Otsikko, joka ei ole otsikko, vaan suuren ajatuksen kiteytys, on työkaverin vaimon isän Simo Keskisen loihtima sanonta. Se julkaistiin hänen väitöstilaisuudessa Vaasassa kaksi viikkoa sitten.

"Tikusta asiaa", "nähdä metsä puilta" tai "aidanseipäistä aidan sijaan" jaarittelu ovat puumateriaali-metaforia, jotka kuvaavat tilanteita, jossa olennaisen sijaan keskitytään "pilkunnussimiseen". Simo viittaa mm. tilanteisiin, jossa keskustelu ei enää edistä varsinaista päämäärää tai käsittele olennaista vaan polkee paikallaan, näennäisten detaljien hinkkaamiseen.

Meihin on sisäänkirjoitettu ajatus täydellisyyteen pyrkimisestä. Se kuulostaa hyvältä, täydellisyys. "Minä olen perfektionisti". Entä jos en olekaan? Entä jos loputon kyseenalaistaminen, määrittely ja tarkentaminen juontaakin toisenlaisesta motiivista. Entä jos olenkin erittäin epävarma ja kaipaan turvallisuuden tunteeseeni valtavasti varmistuksia sekä vakuutuksia? Entä jos tämä piirteeni sokeuttaa minua viemästä asioita eteenpäin, saavuttamasta asioita? Entä jos juuri tämänkaltaisesta "täydellisyydestä" johtuen tulen epäonnistumaan?

Aina kun teemme jotain, kannattaa välillä palata isoon kuvaan ja tavoitteeseen. Jos tavoite on vaikka luoda puheenaihe tai rakentaa maan halutuin brändi, se tarkoittaa, että nyt pitää todellakin tehdä jotain ainutlaatuista, sellaista jota ei ole ennen kokeiltu. Ei sellaiseen ole olemassa kaavaa, täydellistä manuaalia. Se syntyy rohkean kokeilun kautta. Finlayson on tästä jälleen hyvä esimerkki. Syteen tai saveen, annetaan palaa, uskotaan ideaan ja kohtaloon.

Yhtä lailla jos minun tai sinun tavoite on menestyä, se vaatii paljon työtä ja eteenpäin vievää energiaa, yrityksiä ja erehtymisiä. Lauri Markkanen viskoo joka pelissä lähes kymmenen kolmosta. Moni niistä menee ohi. Jos Lauri odottaisi täydellistä paikkaa ja tyhjää tilannetta, Lauri ei heittäisi pelissä yhtään kolmosta, koska sellaista tilannetta ei tule. Lauri heittää silti. Lauri tulee menestymään, ei epäonnistumisista huolimatta vaan niiden takia.

Suomalaisessa markkinoinnissa on monta helmasyntiä, monessa olemme kuitenkin kehittyneet. Yksi meitä yhä vaivaa. Uskomme omiin mahdollisuuksiin on heikompi kuin uskomme ongelmiin. Me aivan liian usein alamme mielikuvittelemaan valtavia murheita ja siitä syystä johtuen jumitumme aivan käsittämättömän pieniin asioihin. Kykymme loihtia päähämme kauhuskenaarioita on inhimmillisesti liikuttavaa, mutta katastrofaalista, koska se estää meitä toteuttamasta unelmia ja olennaisuuksia.

Siksi saattaa olla ettei mikään viisaus ole niin tärkeä kuin olennaiseen keskittyminen.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Yritykset

22.11.2017 12:43

Solita avaa konttorin Viroon

Yritys etsii tällä hetkellä Tallinnaan erityisesti datasta, pilvipalveluista, ohjelmistokehityksestä sekä tietoturvasta kiinnostuneita kokeneita asiantuntijoita.