Laihon klinikka

Tommi Laiho 29.2. 08:45 päivitetty 3.3. 15:39

Lisää vettä kiukaalle, Vuoden Huiput

Jos et ole kiinnostunut Huipuista tai suhtautumisesi on yksinomaan negatiivista, älä lue tätä blogia. Kiitos.

Vuoden Huiput ovat nuorehkon alamme ainoita instituutioita. Arvostan sitä paljon. Kaikkeen mihin suhtautuu intohimolla, suhtautuu myös ristiriitaisesti. Viimeisten vuosien kehityksessä on nähtävissä hyvää, mutta paljon myös korjattavaa.

Heikki nosti esiin, että Huipuissa pitäisi arvioida kaupallista menestystä. Olen täysin eri mieltä, sitä varten on Effie ja Adprofit. Huipuissa tulee palkita uutta ajattelua, ainutlaatuista käsityötä, luovuutta ja läpimurtoja. Siellä saa ja pitää palkita kokeellisuutta, koska muuten emme kehity.

Analogian voisi ottaa tänään jaettuihin Oscareihin. Jokainen viihdemoguli myöntää, että elokuvia ja musiikkia tehdään voittojen ja rahan takia kuten mainontaakin. Silti Oscareissa keskitytään tarinaan, sisältöön, vaikutukseen sekä elokuvaa uudistaviin aspekteihin. Huippujen rooli on tismalleen sama, miniatyyrikoossa toki.

Hyvää ja itsestäänselvää on digitaalisuuden ja palvelumuotoilun mukaan ottaminen. Itse arvostan edellisen osalta silti enemmän Grand Onea, jossa sarjoissa ja tuomitsemisessa on enemmän tolkkua. Innovatiivinen sarja on samoin kasvavasti tärkeä, mutta yhäkään kellekään ei ole selvää mitä sillä tarkoitetaan ja mitä siellä tulisi palkita. Jos katsoo siellä palkittuja, punaista lankaa ei ole löydetty.

Hyvää tai oikeastaan erinomaista on seurata uusien markkinointitahojen ja tekijöiden rynnistys lavalle. Jos aiemmin palkittiin vain muutamia tahoja, tänäkin vuonna shortilla on iso nippua uusia toimijoita.

Sitten osastolle "kehitettävää ja suoranaisia floppeja". Se että itse gaala on tylsyydessään eeppinen kuten nuoret sanovat, on kaikilla tiedossa. Itse jakaisin kullat ja myös hopeat lavalta tiuhaan tahtiin ensimmäisen kahden tunnin aikana. Loppuillasta kaikki ovat niin tunnelmissa ettei kukaan muista mitä palkittiin, kukaan ei pysähdy kuuntelemaan ja meteli ylittää voittajien puheet.

Tuomarointi on mennyt viime vuosina radikaalisti huonompaan suuntaan. Ilmeisesti mainonnan tekijöiden ja taiteilijoiden kuilu on vaihteeksi taas kasvanut, edellinen ymmärtää luovuuden tavoitteellisuuden, jälkimmäinen kritisoi brändejä.

Neljä tuomaria per sarja on auttamattomasti liian vähän. Jääväykset sekoittavat pakan ja yhden ihmisen mielipide kasvaa liikaa. Viisi tuomaria oli selkeästi toimivampi malli. Ja kun Grafia sanoo että on niin vaikea saada tarpeeksi tuomareita, väitän että se on täysin viitseliäisyyskysymys. Tunnen satoja alan ihmisiä, ja ainoa syy, jonka takia he eivät tulisi tähän hienoon tehtävään, on aito este. Olen valmis koska vaan auttamaan Grafiaa rekrytoinnissa.

Tuomarien valinnoissa on puutteita. Jokaisen sarjan tuomariston puheenjohtajan tulisi olla useita palkintoja voittanut keskustelun vetäjä. Hän osaa kokemuksella erottaa kategorisesti jyvät akanoista ja suositella ne keskeiset linjat joiden perusteella sarjassa tänä vuonna töitä kannattaisi arvoida. Näin toimivat käytännössä kaikki kansainväliset arvostetut kisat.

Tuomariston puheenjohtaja ei voi olla amatööri ummikko. Huippujen tuomarointi ei ole taksvärkki, jonne pääsee harjoittelemaan. Nuoria pitää olla mukana, mutta heilläkin pitää olla jo jotain näyttöjä. Huipuissa tehdään alaa koskevia suosituksia, se vastuu tulee olla kaikille selvä.

Erikoispalkintojen päättäminen pitäisi olla yhtä lailla ammattimaista. Ne ovat henkilöpalkintoja, jonka johdosta niiden arvoa on merkittävä. Nyt niiden tuomarointi tapahtuu huutoäänestyksellä kiireessä, jossa kukin heittää nimiä ilmaan tutkimatta taustatietoja. Voittajat valitaan mutulla.

Erkko Mannilan ehdotus oli, että sarjoissa kuten platina ja Vuoden asiakas olisi tehty etukäteen shortlista. Sen listan olisi voinut rakentaa esimerkiksi edellisten vuosien voittajat. Shortlista esiteltäisiin ja perusteltaisiin, jonka jälkeen puheenjohtajat äänestäisivät. Kuulosti minusta erittäin järkevältä tuomarointimuodolta.

Lopuksi Vuoden Huippujen markkinoinnista. Miten voi olla mahdollista, että markkinointiväki ei osaa markkinoida vuoden tärkeintä kilpailuaan ja sen tuloksia? Miten voi olla mahdollista, että tämä populistinen vaikuttamisen muoto, joka tavoittaa päivittäin koko kansan, saa vähemmän mediahuomiota kuin runonlausuntatapahtumat?

PR-työssä meillä on todella paljon kehitettävää. Pitää varmaan soittaa jollekin ammattilaiselle. Tunteeko joku?

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihde: 0204 42 40

Tilaajapalvelu puh: 0204 42 4100

Puhelun hinta (sis. alv 24%): 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti. Ulkomailta yritysnumeroon soittamisen hinnoittelee ulkomainen operaattori. Sopimusasiointi: 03051 4100 (8,8 snt/min sis. alv 24 %).