Laihon klinikka

Tommi Laiho 8.2. 08:24 päivitetty 3.3. 15:39

Nopeus on tämän vuosisadan musta

On hämmästyttävää, että suuruuden ekonomian edustajat, isot korporaatiot, pystyvät olemaan nopeita ja ketteriä.

Toisinaan saan kuulla kärsimättömyydestäni. Intuitiivisesti olen aina uskonut olevani oikeassa ja muut väärässä sen suhteen.

Rauhattomuus johtaa kohdallani tekemiseen ja eteenpäin menemiseen, toki tietysti välillä eksyksiin, mutta lähes aina välittömiin reaktioihin. Koska asia kuitenkin minua mietityttää, olen aktiivisesti ja subjektiivisesti etsinyt tälle luonteenpiirteelleni olemassaolon oikeutusta.

Ilolla voin todeta ainakin, että kärsimättömyyden hovikelpoinen serkkupoika nopeus on vahvistunut yritystoiminnan yhdeksi keskeisimmäksi draiveriksi. Viimeisimpänä sen listasi Fast Company 20-vuotisjuhlanumerossaan ensimmäisenä ennusteenaan.

Fast Companyn mukaan: "Nopeus tulee voittamaan. Amazon, Google, Facebook, Netflix ja lukemattomat muut toimialat ovat menestyneet nopeuden ja jatkuvan muutoksen johdosta." Näissä yrityskulttuureissa on alati useita palloja ilmassa. Powerpointtien sijaan yhtiöt vievät markkinaan puolivalmisteina innovaatioita, joita kehitetään asiakaskokemuksien ja epäonnistumisten kautta.

Jokainen tietää yhtä lailla Zaran nopeuden ideasta tuotantoon ja jakeluun. Neljän sesongin sijaan se vie markkinaan koko ajan uusia kaduilta löydettyjä trendejä ja tekee lyhyempiä eriä.

Mihin se johtaa? Asiakkaat käyvät säännöllisesti, he löytävät aina jotain uutta ja vuoden keskiostot nousevat.

Sanokaapa mikä suomalainen vähittäiskauppaketju pystyy samaan. Me suunnittelemme yhä vuodeksi jos ei peräti vuosiksi eteenpäin. 

On hämmästyttävää, että suuruuden ekonomian edustajat, isot korporaatiot, pystyvät olemaan nopeita ja ketteriä. Ja sitä vastoin miten on mahdollista, että suomalainen kuluttajaliiketoiminta on niin sairaalloisen hidasta.

Luonnon laki on ettemme pysty ennustamaan tulevaa. Pitkäjänteiset, olosuhteet ja kehityksen sivuuttavat strategiat eivät toimi.

Nassim Nicholas Taleb kirjoissaan Black Swan ja Antifragile kuvaa erinomaisesti niin elämän kuin markkinan kulkua. Tielle osuu jatkuvasti sattumuksia. Ensisijaista on kokemuksen, intuition ja rohkeuden yhdistelmä, joiden avulla voidaan reagoida tilanteissa, hyödyntää ja muokata niitä. Status quo'ssaan roikkuvat yhtiöt ja ihmiset eivät voi menestyä. Mitä tiukemmin roikumme olevassa, sen varmemmin jäämme jälkeen.

Edellinen on selitys myös sille miksi vanhankantainen, hidas, demokraattinen valtionjohtomalli ei voi toimia. Suomi on tyyppiesimerkki tästä. Valtio tekee muutoksia ja päätöksiä katsoen peräpeiliin, korjaten aiempia virheitä, kykenemättä vaikuttamaan nykytilaan tai luomaan uusia malleja. Kokeilemiseen ei ole sijaa, tahtoa eikä kykyä. Kun kellään ei ole todellista päätäntävaltaa ja arvostusta, jarrumiesten on helppo toimia.

Todellinen muutos on mahdollista vasta kun törmäämme jäävuoreen. Viimeistään pakko sopeuttaa ihmistä ja yhteiskuntaan.

Toisin kuin kärsimättömyys, nopeus ei ole luonteenpiirre. Se on tapa toimia. Sitä voi opetella ja siinä voi kehittyä. Se vaatii itsetuntoa ja valmiutta heittäytyä. Yksi epäonnistuminen ei saa lannistaa, ei edes toinen, kunhan ei tee jatkuvasti samaa virhettä.

Suomalaiset nuoret yrittäjät ovat reagointikykyisiä ja tilanneluovia. Finlayson muuttui vuodessa tuotantolähtöisestä markkinavetoiseksi.

Niin järki, tunne kuin luvutkin kertovat, että ketteryys tulee olla kaikenkokoisten yritysten bisnesmallin ytimessä. Miksi siis venaat siellä?

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö