Laihon klinikka

Tommi Laiho 18.9. 11:12

Nothing to say, so little time

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kävi ihme, teoreettinen sekä todellinen mahdottomuus. Brändi sai puheenvuoron, kaikki muu mökä, miljoonien yhtä huomiohakuisten ja itseään tarjovien toimijoiden meteli vaimeni hetkeksi.

Niin ei ollut tapahtunut koskaan. Yleisö eli ihmiset olivat läsnä samassa paikassa, samassa ympäristössä, vaikka niin ei ole, ei milloinkaan. Yleisö itse hiljeni, jota ei ole tapahtunut ikinä, koska ihmisen päässä ja mielessä risteilee omat ajatukset, ja lisäksi meihin sädetetään ulkoa tulevia häiriötekijöitä ja viestejä. Maailma oli hiljaa, ihmiset kuuntelivat ja brändi sai puhua.

Mitä teki brändi? Brändi nousi pönttöön, ihmisten eteen ja yläpuolelle. Se huusi:

"Olen brändi X, toistan brändi X, kerran vielä: brändi X! Markkinoilla on erilaisia vaihtoehtoja, mutta brändi X tulee valita seuraavista syistä: olemme edullinen, kokonaisvaltainen ratkaisu, laadukas, perinteinen mutta moderni, vastuullinen, valikoimamme on laaja, meillä on juuri nyt ja huomenna taas uutuus, juuri sinulle kaupunkilainen perheenäiti 25-35 vuotta, joka haluaa hyvinvoida, brändi X, tarjoaa sinulle tuotehyödyn, joka on arjen yläpuolella. Aktivointi: Osta brändi X! Kaupan päälle nyt heijastintarra."

Yleisö, ihmeen hetkellä, kuunteli. Se katsoi toisiaan, pyöritteli päitään ja arveli olevansa piilokamerassa. Se ei ollut uskoa korviaan.

Hämmästyksen jälkeen se suuttui ja raivostui. Tätäkö he olivat tulleet kuulemaan? Näinkö heitä, heidän älyään ja aikaansa loukataan? Yleisö eli ihmiset ottivat maasta mitä käsiinsä saivat. (Täytyy toivoa että ne olivat vain mädäntyneitä hedelmiä ja vihanneksia.) Se alkoi paiskomaan tavaraa brändi X:n päälle. Se syöksyi yhdessä, yhdessä tuumin ja rintamana, ja tämäkin tapahtui ihmisen historiassa ensi kertaa, että koko maailma oli samaa mieltä, brändi X:n puhujanpönttöä kohden. Raivoissaan. Loppu on historiaa, mutta valitettavasti tätä päivää, ja epäilen, että myös huomista.

Jos olet brändi X, älä pilkkaa ja piinaa enää ihmisiä. Lopeta.

Brändi saa rahalla mediatilaa, mutta tila ei ole vaikutus. Se häviävä hetki, jonka saat, tulisi olla brändisi tärkein hetki. Jos brändilläsi ei ole tarkoitusta, jos sillä ei ole sanomaa, jos sillä ei ole tarinaa eikä karismaa, ole hiljaa.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö