Laihon klinikka

Tommi Laiho 2.10. 08:32

Pöhinää, kähinää ja mölymarkkinointia

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Media on tulvillaan mölymarkkinointia. Ääniä ja kuvia, jotka huutavat huomiota, ja antavat vastineeksi ei mitään tai hetkellisen provokaation; inhan, kateuden tai virnistyksen.

Hän oli kuin rikkinäinen kello, aika oli hänet jättänyt. Hän oli syntynyt tänne, opetellut vaivalla tavat ja rituaalit, yritti elää sallivaa maailmankatsomusta. Uteliaskin hän tahtoi olla, luki ja tutustui, osallistui mikäli uskalsi. Aitoutta hän arvosti vaikka aavisti todellisuuden olevan subjektiivinen ja rooleja täynnä.

Kunnes eräänä päivänä, ja päivältä se tuntui, vaikka tiiman mitta oli joitakin vuosia, hän ei tunnistanut enää missä oli. Todellisuus oli vääristynyt. Se oli valtoimenaan irvokkuutta. Maailma oli muovista tehtyjä torsoja, massasta rakennettuja perseitä, venytettyjä naamoja, peilikuvan palvomista, äärimmäisyyksiin vietyjä uskomuksia, vinksahtaneita sääntöjä ja opinkappaleita, sisältä rumien ihmisten palvomista, julmuuksiin ja nöyryyttämiseen kannustamista.

Hän katsoi itseään peiliin eikä enää luottanut näkemäänsä. Siinä oli varmasti jotain vikaa, koska niin nyt kuului olla, ja se vika piti korjata, koska jokainen fixasi koko ajan jotain. Ihmisen olivat aina olleet hieman onnettomia, mutta nyt he olivat kiivaan epätoivoisia, huomion tarpeessaan säälittäviä.

Hän ei tiennyt mitä ajatella saati miten olla. Ehkä ihminen oli aina ollut tätä, mutta nyt se oli hyväksyttyä ja mahdollista. Voiko vallitsevaa todellisuutta vastaan kapinoida, hän pohti. Voiko sanoa, että enemmistö on väärässä, kun ei voi antaa vaihtoehtoista vastausta mikä on oikein, ainoastaan sen että tämä on perverssiä.

Luomme nyt omaa historiaamme ja perintöämme. Näyttää siltä, että parin sadan vuoden päästä tästä, meistä ei kaiveta lakitauluja tai kulttuuritekoja arkeologisissa kaivauksissa, vaan joku katselee tiedostoa ihmis-Kenistä tai biljoonaa muuta todistetta meistä, ja pohtii, olivatko kaikki homo sapiensit 2000-luvulla vajakkeja ja narsisteja?

Tänään jokainen on tahtomattaankin markkinoija ja mainosihminen. Jokainen postaus ja kommentti on kommunikaatiota, vaikuttamista, markkinointia. Teemme sitä ensisijaisesti itsemme vuoksi, tullaksemme näkyväksi. Jos aikaisemmin mediatila ostettiin, nyt sitä on tarjolla loputtomasti ja kaikille. Kommunikaation määrä on miljardikertaistunut viimeisenä vuosikymmenen aikana.  On naiivia puhua enää markkinoinnin roolista, sillä markkinointia on nyt kaikki. Jos ei tajua sitä, on kuin hän.

Media on tulvillaan mölymarkkinointia. Ääniä ja kuvia, jotka huutavat huomiota, ja antavat vastineeksi ei mitään tai hetkellisen provokaation; inhan, kateuden tai virnistyksen. Kun katsoo luetuimmat iltapäivälehtien jutut tai kansainvälisesti seuratuimmat ”somevaikuttajat”, sieltä löytyy lähinnä mölyä, trumpinsukuisten keekoilua. Hauskaahan sitä on seurata, kun kuvittelee ettei toimi samoin.

Erinomaista markkinointia, joka tahtoo sanoa, merkityksellistä markkinointia, tarvitaan tänään enemmän kuin koskaan ennen. Se on jäämässä massan alle. Sen on vaikeampi saada huomiota, koska se ei ole helppoa. Se ei ole helppoa tehdä eikä kuluttaa. Jos olisi, kaikki sitä tekisivät. Se vaatii erinomaisesti orkesteroitua kommunikaatiota, tarinan osaamista. Merkityksellinen markkinointi voi kattaa paljon ja erilaisia muotoja, mutta sillä on yksilöä suurempi tarkoitus, pyrkimys muuttaa maailmaa kohti hyvää taistelussa pahaa vastaan. Jotta maailma muuttuu, ihmisen pitää muuttua - inspiroitua, oppia tai oivaltaa uutta - tehdä toisin.

Merkityksellinen markkinointi, toteuttaa sitä yritys tai ihminen, ei ole minä-keskeistä. Ja ehkä juuri siksi se on äärimmäisen vaikeaa, ehdottoman kannatettavaa ja monin tavoin palkitsevaa.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö