Laihon klinikka

Tommi Laiho 9.1. 08:13

Sata vuotta eihän suotta

Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Juhlavuosi ei tule aiheena tuottamaan mainostajille rahaa. Se on todella huono investointi.

Ainoastaan ne, joilla ei ole pulssia eivät ole tietoisia juhlavuodesta. Sitä on hehkutettu etukäteen pari vuotta ja jo ensimmäinen viikko oli täyteen hakattu erilaista teemaa, laulua ja lasinkilistystä.

Arvokkain asia mitä Suomi on suomalaisille tarjonnut on itsenäisyys ja vapaus. Sen eteen on raivokkaasti taisteltu, rohkeasti päätetty ja neuvokkaasti neuvoteltu. Sen eteen on kuoltu. Sen vuoksi kannattaa syntyä.

Siitä en ole varma kannattaako näin ylivertaisen hieno arvo kaupallistaa sirkukseksi.

Erinomaista on mainostajien halu panostaa markkinointiin tänä vuonna. Uskoisin että useimmat kotimaiset brändit ja osa ulkomaisistakin aikoo juhlavuonna tehdä tavallista enemmän toimenpiteitä, kampanjoita, teematuotteita sekä -palveluita.

Siihen hyvät uutiset päättyvätkin.

Aiheen briefit ovat lähestulkoon sanasta sanaan samanlaisia. “Meillä on tämä suomalainen brändi ja meidän pitää kaupallistaa juhlavuosi, jottain tarttis tehdä, johtokin sitä odottaa”. Se ei ole brief, se on toive ja tässä tapauksessa vielä joukkohysteriaa, jossa on samankaltaistamisen pakko. Eli se on vastoin kaikkea markkinoinnin perustarkoitusta. Sen seurauksena tulemme näkemään lukemattomia kampanjoita joiden pääviesti on: “100-vuotisjuhlavuonna osta meidän juhlatunnuksella varustettua tuotetta, koska Suomi.”

Niin kuluttajat kuin mainostajatkin tulevat olemaan jo helmikuussa niin kylläisiä  ja kyllästyneitä aiheesta, että okkapussit ovat kevään varmin myyntihitti. Ainoa joka tästä aidosti hyötyy on juhlatunnuksien viralliset trademarkkaajat. Heidän kassakoneensa muuttuu kassaholviksi.

Juhlavuosi ei tule aiheena tuottamaan mainostajille rahaa. Se on todella huono investointi. Samalla se latistaa sitä yhteisöllistä tunnetta, jonka maa kerrankin jakaa. Katse on myös liikaa peräpeilissä, kun meidän pitäisi ideoida sitä, miten tämä maa säilyy itsenäisenä seuraavat sata vuotta.

Jos ja kun mainostajat kuitenkin tekevät toimenpiteitä tänäkin vuonna, ja putkessa on juhlavuoteen liittyvää tarjoamaa, kannustan teitä pysähtymään vielä hetkeksi. Miten sinun brändisi voisi tehdä toisin? Miten te voisitte luoda tulevaa? Mikä täysin uusi oivallus tai insight oikeuttaisi teitä tekemään jotain merkittävää? Miten te voitte joukkoistaa ihmiset? Miten te voitte nostaa suomalaiset, itsenäisyyden ja vapauden jalustalle?

Nyt kannattaa ja pitää uskaltaa olla uniikki. Tehkää jotain ylevää, jotain mitä voi muistella vielä ensi vuonnakin. Olkaa persoonallinen, omilla aivoilla ajatteleva brändi.

Sitä samaa soisi myös yksilötasolla suomalaisille. Hienointa olisi että inspiroituisimme vapaudesta ja itsenäisyydestä, emmekä eläisi kuin tahdottomat robotit. Olemalla oma itsemme, joka ajattelee muita ja pyrkii hyvään, mutta uskaltaa tehdä toisin kuin toivotaan tai vaaditaan, voimme nousta maana seuraavalle tasolle.

Kirjoittaja Tommi Laiho on markkinointitoimisto Folkin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

22.06.2017 14:30

Parlamentaarisen työryhmän esitys: pienituloisten yleisradioveroa kevennetään

Parlamentaarinen työryhmä esittää yksimielisesti,yleisradioverolain muuttamista niin, että Yle-veron maksukynnys olisi 14 800 euroa kun se nykyisin on 11 100 euroa. Eläketulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa). Päivärahatulon maksukynnys olisi 14 100 euroa (nykyisin 10 300 euroa).

Kommentti

22.06.2017 11:57

Viestintävainu kuntoon, Sininen tulevaisuus

Ministeri Sampo Terhon tarvitsi vain mainita nimi Sininen tulevaisuus, kun smurffimeemit alkoivat levitä sosiaalisessa mediassa. Lisää kierroksia tuli jo samana päivänä, kun HS uutisoi, että uudella yhdistyksellä ei näyttänyt olevan toimivia kotisivuja lainkaan, vaan osoite sininentulevaisuus.com johtikin kokoomuksen verkkosivuille.