Lämmöllä Laaksonen

Panu Laaksonen 20.9. 09:04

Autoilun puolesta pyöräilyä vastaan

Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

Argumentit pyöräilyä vastaan ovat sen verran mielikuvituksellisia, että luovuuden puutteesta automiehiä ei voi syyttää. Silti kuulen jo nykymuotoisen autoilun brändin kuolonkorinan.

Nykymuotoisen autoilun ja autoilijoiden tärkeäksi puolustuskeinoksi Helsingissä näyttää nousseen pyöräilyn vastustaminen. Julkisuudessa tässä ovat kunnostautuneet esimerkiksi kokoomusvaikuttaja Tuomo Luoma (tuttu mies, terveisiä), kirjailija, kolumnisti ja Nokian entinen toimitusjohtaja Kalle Isokallio sekä poliitikko, toimittaja ja kirjailija Lasse Lehtinen. Ulkoasiainministeri Timo Soinikin on luvannut ”haastaa fillarikommunistit”.

Perusteluissa kengurubensaa

Kun maali on lukittu, ei perustelujen kanssa ole niin tarkkaa. Tässä muutamia poimintoja parhaimmistosta:

  • Pyöräilijät ovat poninhäntäisiä, värikäs virkattu kahvimyssy päässään polkevia, neljäkymmenvuotiaita opintotuella eläviä ja asumistuella asuvia maailmanparantajia.
  • Pyöräilijät eivät juuri maksa veroja, vaan maksattavat pyörätiensä autoilijoilla.
  • Joukkoliikennettä, pyöräilyä ja jalankulkua suosiva liikennepolitiikka aiheuttaa sen, että ihmiset ja palvelut katovavat Helsingin keskustasta.
  • Kävelijät on Helsingin liikennesuunnitteluosaston suunnitelmissa mainittu ensimmäisinä vain hämäyksen vuoksi. Oikeasti kysymys on pyöräilijöiden kumouksesta.
  • Kruunusillat-hanke on 500 miljoonan euron pyöräilysilta. (Huom. silloille rakennetaan kevyen liikenteen väylien lisäksi raitiotieyhteys. Myös hälytysajoneuvot voivat kulkea siltoja pitkin. Hankkeen rakennuskustannusarvio on noin 260 miljoonaa euroa.)
  • Pyöräily on ilmastonmuutoksen kannalta pahempi vaihtoehto kuin yksityisautoilu, koska ihminen muuttaa niin tehottomasti ravintoa energiaksi.

Osakkeet myyntiin

Jos nykymuotoisen autoilun puolustaminen olisi yritys, myisin osakkeeni heti. Muutos on tasan yhtä väistämätön kuin vaikkapa digitalisaatio tai kaupungistuminen. Ja nämä molemmat tietysti myös ovat autoilun muutoksen tärkeimpiä ajureita.

Yksityisautoilulle on kaupungissakin paikkansa myös tulevaisuudessa. Muutos kuitenkin tapahtuu varmasti ja sen vauhti kiihtyy nykyisestä:

  • Liikkumista suunnitellaan yhä enemmän muun kuin yksityisautoilun ehdoilla.
  • Autojen omistaminen vähenee voimakkaasti ja myös autoilun määrä vähenee.
  • Autoilusta ainakin omalla (polttomoottorilla toimivalla) autolla tulee kalliimpaa ja sosiaalisesti vähemmän hyväksyttyä.
  • Liikkuminen perustuu nykyistä selvästi tehokkaampaan eri liikkumismuotojen yhdistämiseen.

Alkeellista markkinointia

Markkinoinnin näkökulmasta arvioituna nykymuotoisen autoilun puolustajien (pyöräilyn vastustajien) keinot ovat melko alkeellisia. Tuloksellinen vaikuttaminen kun harvoin perustuu viholliskuvien rakentamiseen tai kilpailijoiden mustamaalaamiseen. Tärkeämpää olisi löytää omat ainutlaatuiset vahvuudet ja kommunikoida näitä valitulle kohderyhmälle uskottavalla ja merkityksellisellä tavalla.

Luovuuden puutteesta automiehiä ei tosin voi syyttää. Argumentit pyöräilyä vastaan ovat sen verran mielikuvituksellisia. Silti kuulen jo nykymuotoisen autoilun brändin kuolonkorinan.

Lämmöllä, Laaksonen

Kirjoittaja Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö