Lämmöllä Laaksonen

Panu Laaksonen 1.11. 15:48

Kärkkäinen jatkaa propagandaansa kuluttajien ja yrityksien rahoilla

Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

Kuluttajat siis asioivat jatkossakin Kärkkäisellä, yritykset vaikenevat kohun kuoliaaksi ja toimittavat edelleen tuotteitaan tavarataloihin ja Juha Kärkkäinen jatkaa propagandansa levittämistä.

Suomen suurimpiin tavarataloyhtiöihin kuuluvan J. Kärkkäinen Oy:n omistaja Juha Kärkkäinen nousi taas otsikoihin. Kärkkäisen maailmankatsomus on radikaali, ja hänet on esimerkiksi tuomittu sakkoihin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Markkinoinnin näkökulmasta kiinnostavaa on tuoreen julkisuuden vaikutus J. Kärkkäinen Oy:n liiketoimintaan. Veikkaan vaikutuksien jäävän olemattomiksi. Valitettavasti.

Kuluttaja harvoin tekee itselleen epäedullisia päätöksiä

Me ihmiset olemme kuluttajina huonoja tekemään itsellemme epäedullisia päätöksiä. Jos Kärkkäisen tavaratalo on lähin ja valikoimaltaan sekä hinnoiltaan paras ostospaikka, kuinka moni jättää ostokset tekemättä omistajan väitetyn rasistisuuden tai antisemitistisyyden vuoksi?

Päätöksestä aiheutuva epämukavuus on yksinkertaisesti liian suuri, että on helpompaa toimia entiseen tapaan. Lisäksi Juha Kärkkäisen synnit eivät ole niin itsestään selviä, että olisimme kollektiivisesti riittävän tuohtuneita käytöksemme muuttamiseksi.

Tyypillisesti myös ajattelemme, ettei yhden ihmisen päätöksillä ole vaikutusta. Yksittäisen ihmisen päätöksien merkityksettömyys on tavallaan totta, mutta loppujen lopuksi kuluttajilla on kaikki valta. Jos ihmiset päättäisivät olla ostamatta Kärkkäiseltä, ajautuisi yritys konkurssiin, ja Juha Kärkkäiseltä sulaisi rahoitus, jolla hän nyt levittää sanomaansa.

Mielipide vaikea, toiminnan muutos vaikeampi

Markkinoinnin trendinä on, että brändien täytyy olla rohkeasti jotain mieltä. Esimerkiksi toimittaja Elina Hakola kirjoittaa, kuinka yrityksellä pitää olla arvot, joita sen brändit edustavat ja joiden pitää näkyä mainonnassa ja yrityksen toiminnassa.

Minkään vähänkään rohkeamman mielipiteen esittäminen kuitenkin on yrityksille vaikeaa. Vielä vaikeampaa on muuttaa mielipide toiminnaksi.

Hesarin artikkelin mukaan usea suomalaisyritys harkitsee yhteistyön katkaisemista Juha Kärkkäisen omistamien tavaratalojen kanssa. Näitä yrityksiä ovat esimerkiksi Fazer, Joutsen, Fiskars ja Berner. Jään odottamaan, kuinka moni todella vetää tuotteensa myynnistä yli 170 miljoonan euron liikevaihdon viime tilikaudella tehneestä tavarataloketjusta.

Hankalan tilanteesta yrityksille tekee hyötyjen ja haittojen epäedullinen suhde. Lopettamalla tuotteidensa toimittamisen, yritys leikkaa koko myyntinsä Kärkkäisen tavarataloissa. Päätöksestä aiheutuva mainehyöty ja myynnin kasvu muissa jakelukanavissa tuskin riittävät korvaamaan menetystä. Etenkin kun päätös ei todennäköisesti enää ylittäisi uutiskynnystä. Sen pajatson tyhjensi ”mielipidemarkkinoinnin mestari” Finlayson jo aikoja sitten.

Kuluttajat siis asioivat jatkossakin Kärkkäisellä, yritykset vaikenevat kohun kuoliaaksi ja toimittavat edelleen tuotteitaan tavarataloihin ja Juha Kärkkäinen jatkaa propagandansa levittämistä. Synkkää kuin syksy.

Lämmöllä, Laaksonen

Kirjoittaja Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

Yritykset

22.11.2017 12:43

Solita avaa konttorin Viroon

Yritys etsii tällä hetkellä Tallinnaan erityisesti datasta, pilvipalveluista, ohjelmistokehityksestä sekä tietoturvasta kiinnostuneita kokeneita asiantuntijoita.