Lämmöllä, Laaksonen

Panu Laaksonen 27.1.2016 11:30 päivitetty 3.3.2016 15:38

Nyt maksimoidaan markkinointia - Unohda optimointi (edes hetkeksi)

Pahimmillaan optimointi on kuin jääkiekkojoukkue, joka voiton janoamisen sijaan pelkää häviämistä.

Wikipedian mukaan optimointi tarkoittaa parhaan vaihtoehdon etsimistä. Suomalaisten yrityksien markkinoinnissa optimointi näyttää kuitenkin tyypillisesti olevan pienimpien mahdollisten kustannuksien metsästämistä.

Pahimmillaan optimointi on kuin jääkiekkojoukkue, joka voiton janoamisen sijaan pelkää häviämistä. Se on hankintaosaston johtamaa markkinoinnin luovien ratkaisujen ostamista ja tuloksellisten markkinoinnin toimenpiteiden leikkaamista koska budjetti.

Maksimointi taas on määrätietoista, riskejä pelkäämätöntä ja suoraviivaista markkinoinnin tekemistä. Maksimointia ei tehdä komiteassa ja maksimointia ei tosiaan ole luovan ratkaisun pyöristäminen kaikkia suomalaisia puhuttelevaksi.

Maksimoija vie kohderyhmältä jalat alta

Semantiikkaa tai ei, peräänkuulutan markkinointiin Suomessa enemmän maksimointia optimoinnin sijaan.

Optimointi on toki turvallista, kun asioita tehdään riskejä karttaen ja tuloksia jatkuvasti mitaten. Markkinoinnissa pitäisi kuitenkin myös uskaltaa tehdä isoja asioita nopeasti. Rakkautta kun ei voi optimoida.

Suomalaiseen insinööriluonteeseen optimointi sopii enemmän kuin hyvin. Kasvun tekemiseen huonommin.

Maksimoija kaivaa markkinasta, tuotteesta ja kohderyhmästä ainutlaatuisen näkemyksen ja kiteyttää sen uskottavaksi ja merkitykselliseksi viestiksi. Viestinsä maksimoija polttaa kohderyhmän sydämiin erottuvalla ja omaperäisellä kommunikaatiolla maksimaalisen tehokkaiksi löytämissään kanavissa. Maksimoija tekee kasvua.

Supermaksimoija

Tämä esimerkki on jo kulunut, mutta Supercell on maksimoija parhaasta päästä.

Vuonna 2014 yritys investoi markkinointiin noin neljänneksen 1,5 miljardin euron liikevaihdostaan. Esimerkiksi Super Bowlin yhteydessä näytetyn mainonnan hinta oli arviolta useita miljoonia euroja. Ja markkinointi ei Supercellinkään kohdalla ole seurausta menestyksestä vaan menestyksen syy.

Lämmöllä, Laaksonen

Kirjoittaja Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

PS. Hyvää 40-vuotissyntymäpäivää Niinalle, maksimaalisen rakkauteni ikuiselle kohteelle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.