Lämmöllä, Laaksonen

Panu Laaksonen 27.1.2016 11:30 päivitetty 3.3.2016 15:38

Nyt maksimoidaan markkinointia - Unohda optimointi (edes hetkeksi)

Pahimmillaan optimointi on kuin jääkiekkojoukkue, joka voiton janoamisen sijaan pelkää häviämistä.

Wikipedian mukaan optimointi tarkoittaa parhaan vaihtoehdon etsimistä. Suomalaisten yrityksien markkinoinnissa optimointi näyttää kuitenkin tyypillisesti olevan pienimpien mahdollisten kustannuksien metsästämistä.

Pahimmillaan optimointi on kuin jääkiekkojoukkue, joka voiton janoamisen sijaan pelkää häviämistä. Se on hankintaosaston johtamaa markkinoinnin luovien ratkaisujen ostamista ja tuloksellisten markkinoinnin toimenpiteiden leikkaamista koska budjetti.

Maksimointi taas on määrätietoista, riskejä pelkäämätöntä ja suoraviivaista markkinoinnin tekemistä. Maksimointia ei tehdä komiteassa ja maksimointia ei tosiaan ole luovan ratkaisun pyöristäminen kaikkia suomalaisia puhuttelevaksi.

Maksimoija vie kohderyhmältä jalat alta

Semantiikkaa tai ei, peräänkuulutan markkinointiin Suomessa enemmän maksimointia optimoinnin sijaan.

Optimointi on toki turvallista, kun asioita tehdään riskejä karttaen ja tuloksia jatkuvasti mitaten. Markkinoinnissa pitäisi kuitenkin myös uskaltaa tehdä isoja asioita nopeasti. Rakkautta kun ei voi optimoida.

Suomalaiseen insinööriluonteeseen optimointi sopii enemmän kuin hyvin. Kasvun tekemiseen huonommin.

Maksimoija kaivaa markkinasta, tuotteesta ja kohderyhmästä ainutlaatuisen näkemyksen ja kiteyttää sen uskottavaksi ja merkitykselliseksi viestiksi. Viestinsä maksimoija polttaa kohderyhmän sydämiin erottuvalla ja omaperäisellä kommunikaatiolla maksimaalisen tehokkaiksi löytämissään kanavissa. Maksimoija tekee kasvua.

Supermaksimoija

Tämä esimerkki on jo kulunut, mutta Supercell on maksimoija parhaasta päästä.

Vuonna 2014 yritys investoi markkinointiin noin neljänneksen 1,5 miljardin euron liikevaihdostaan. Esimerkiksi Super Bowlin yhteydessä näytetyn mainonnan hinta oli arviolta useita miljoonia euroja. Ja markkinointi ei Supercellinkään kohdalla ole seurausta menestyksestä vaan menestyksen syy.

Lämmöllä, Laaksonen

Kirjoittaja Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

PS. Hyvää 40-vuotissyntymäpäivää Niinalle, maksimaalisen rakkauteni ikuiselle kohteelle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

28.03.2017 09:58

Hille Korhosesta Nokian Renkaiden toimitusjohtaja

Nokian Renkaat Oyj:n hallitus on nimittänyt tekniikan lisensiaatti Hille Korhosen (s. 1961) Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi. Nokian Renkaat tiedotti nimityksestä tiistaina. Korhonen aloittaa tehtävässään 1.6.2017.

Kommentti

28.03.2017 10:21

Seppälä horjuu, mutta kajahtiko Kalasatamasta pelastus?

Vaateketju Seppälän väki jännittää, päästääkö käräjäoikeus yhtiön yrityssaneeraukseen vai onko edessä Anttilan kohtalo eli konkurssi. Toivoa henkiin jäämisestä antaa Helsingin Kalasataman kulmilta maanantaina kiirinyt uutinen.

Nimitykset

28.03.2017 09:45

Toimistokonkari Torin mediamyynnin johtoon

Mika Räihä on nimitetty Tori.fi:n mediamyynnin johtajaksi. Hän siirtyy Toriin Sanomalta, jossa hän johti ohjelmallisen ja tulospohjaisen mainonnan tiimiä.

Media

28.03.2017 08:49

Tässä asiassa radio on edelleen lyömätön

Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teoston teettämän musiikinkäyttötutkimuksen mukaan radio on edelleen käytetyin ja tärkein taustamusiikin lähde. Nettiradion kuuntelu on tutkimuksen perusteella sen sijaan vielä vähäistä.