Mainostajien blogi

Kati Sulin 28.2.2016 14:04 päivitetty 3.3.2016 15:39

Annatko häkätä brändiäsi?

Tomi Parkkonen
Kirjoittaja Kati Sulin on online-liiketoiminnan johtaja DNA:lla ja Mainostajien Liiton digiryhmän jäsen.

Yhteen asiaan keskittymisellä on uskomaton voima: kaksi pyöreää päivää tarkoitti käytännössä noin kahtakymmentä intensiivistä tuntia.

Osallistuin helmikuun alussa elämäni ensimmäiseen hackathon-tilaisuuteen. Konsepti on siis siirtynyt elinkaarensa kypsempään vaiheeseen, kun jakkupuku-kansa haluaa omaksua alun perin koodareiden ja softankehittäjien viikonloppuvetäytymisen saloja.

Kyseessä oli entisten rakkaiden kollegoideni järjestämä #CXHackFazer eli Fazer Food Servicesin haaste rakentaa uusia tapoja tavoittaa ruokailija ja kerätä palautetta Aalto-yliopiston opiskelijaravintoloissa.

Kahden päivän skabassa kymmenen joukkuetta häkkäsi Amica-brändiä. Se on käytännössä brändi, jolla Fazer operoi suurinta osaa sopimusruokailuravintoloita.

Syntyi innovatiivisia, luovia ratkaisuja, joiden laatimiseen korporaatiomaailmassa olisi mennyt viikkoja, ellei kuukausia: olisi tarvittu palavereita, briiffejä, kumppaneita, kommentointikierroksia ja kaikkea sitä, tiedättehän.

Yhteen asiaan keskittymisellä on uskomaton voima: kaksi pyöreää päivää tarkoitti käytännössä noin kahtakymmentä intensiivistä tuntia, joiden aikana ideoitiin, testattiin asiakkaiden kanssa, kehitettiin, testattiin taas, kuvattiin asiakkaan palvelupolkua, devattiin backendia, piirrettiin fronttia ja rakennettiin pitch-esityksen materiaali ja demo.

Lopputuloksena Fazer sai kymmenen erilaista konseptikuvausta tavoista rakentaa suhdetta asiakkaisiinsa, kerätä palautetta liiketoiminnan kehittämiseen ja valmiita teknologiaratkaisuja, joilla tapa toimia voitaisiin toteuttaa helmikuussa 2016.

Ettei synny väärää kuvaa työmäärästä, paripäiväinen Hackathon vaatii kunnon ennakkovalmistelut ja asiaan sitoutuneet avainhenkilöt. 

Meidän tiimi, #DigitalDNA, oli paikalla ensisijaisesti auttamassa kaveria ja oppimassa uutta.

Yli toimialojen tapahtuva yhteinen oppiminen on mielestäni välttämätöntä nykyaikaisessa digitaalisessa toimintaympäristössä – haluamme kaikki lähtökohtaisesti palvella asiakkaita sujuvasti monikanavaisessa maailmassa. Oman toimialan luutumia ei näe, jollei välillä katso maailmaa vähän eri vinkkelistä. 

Voin aidosti sanoa, että molemmat tavoitteet täyttyivät: Fazer sai tiimiltämme toteutuskelpoisen konseptin, joka on skaalattavissa satoihin Amica-ravintoloihin ympäri Suomen ja meidän tiimi sai ison oppimiskokemuksen asiakaslähtöisestä innovaatioprosessista.

Jos brändin häkkäämisellä tarkoitetaan nopeaa, mutkatonta ja asiakaslähtöistä konseptikehitystä, suosittelen sitä kaikille. 

Kirjoittaja Kati Sulin on online-liiketoiminnan johtaja DNA:lla ja Mainostajien Liiton digiryhmän jäsen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.