Mainostajien blogi

Riikka-Maria Lemminki 15.9. 15:51

Mad Men to math men

Mainostajien Liitto
Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

Tämän takia johtoryhmän ovet eivät aukea markkinointijohdolle.

Vain 39 % kotimaisista markkinointijohtajista istuu yrityksensä johtoryhmässä. Tämä selviää Mainostajien Liiton ja Deloitten toteuttamasta tutkimuksesta. Luku on huomattavasti alempi kuin muissa Pohjoismaissa, joissa sielläkin luku on alle 50 %. Miksi johtoryhmän ovet eivät aukea markkinointijohdolle?

Markkinoinnin talousosaaminen on heikkoa

Mainostajien Liiton ja Deloitten tutkimuksessa selvitettiin myös markkinointijohdon osaamista, ja vain 13 % arvioi talousosaamisensa hyväksi. Toinen selkeästi heikko osaamisalue oli teknologia, jonka vain 17 % arvioi hyväksi. Muilla yrityksen osa-alueilla myynnissä, taloudessa, HR:ssä ja tuotannossa talousosaaminen on ollut arvostettua, ja toiminnan tason arviointi sekä tulevaisuuden ennustaminen on tapahtunut numeroiden kautta jo pitkään.

Siksi ei ole ihme, ettei markkinointijohdon arvostus ole samalla tasolla ilman talouslukuihin perustuvaa esitystapaa. Digitalisoituneessa maailmassa tähän on olemassa kaikki mahdollisuudet ja työkalut, mutta ilman talousosaamista se on hankalaa. Markkinointiin ovat lisäksi perinteisesti hakeutuneet ne kaupallisen alan opiskelijat, jotka ovat halunneet mahdollisimman vähän laskentakursseja.

Uskallatko astua epämukavuusalueelle?

On varmempi tapa saada johdon huomio tekemällä markkinoinnin investointilaskelmia, joilla ennustetaan myynnin kehitystä kuin esittämällä visuaalisia kampanjasuunnitelmia. Markkinointijohtajalta vaaditaan hyvää itsetuntoa kyseenalaistaa nykyisiä toimintamalleja. Ilman lukuja kuulostaa epäuskottavalta väittää, että myyjät tapaavat vääriä asiakkaita tai ettei myynti hoida heille annettuja myyntiliidejä.

Mutta kun taustalle on analysoitu yrityksen asiakasrakenne ja rahavirrat, niin voidaan osoittaa todellinen asiakkaiden ostopotentiaali, joka voi erota suuresti nykyisestä asiakasrakenteesta. Tämän kautta voidaan ohjata yrityksen markkinointi- ja myyntiresursseja oikeaan suuntaan sekä tehdä strategisesti merkittäviä päätöksiä. Myyntiliidien hoitoprosenttikin voidaan paljastaa helposti mittareiden ja prosesseihin integroitujen järjestelmien avulla.

Jotta johtoryhmän ovet aukeavat, niin markkinointijohdon on aika astua epämukavuusalueelle, kehittää talousosaamistaan sekä hankkia pääsy yrityksen keräämään dataan. Tämä ei näy vielä Mainostajien Liiton järjestämissä koulutuksissa: parhaiten täyttyvät tapahtumat, joissa lukee some, SEM, SEO tai GDPR. Ei huolta, sillä heikosta kiinnostuksesta huolimatta tulemme jatkossakin järjestämään koulutuksia, jotka eivät sisällä seksikkäitä termejä, mutta tarjoavat tulevaisuuden osaamista.

Toimitusjohtaja ilman markkinointinäkökulmaa on hukassa

Huolestunut olisin myös toimitusjohtajana, jos yritykseni johtoryhmässä tai hallituksessa ei ole edustettuna markkinointiosaamista. Mittareihin perustuva markkinointinäkökulma tarjoaa suoran yhteyden asiakkaiden kokemuksiin, paljastaa asiakashankinnan kipupisteet sekä avaa näkymän markkinoiden kehitykseen. Ilman näitä yrityksen eteenpäin vieminen on hankalaa ja perustuu parhaaseen arvaukseen. Keräämällä, yhdistelemällä ja tulkitsemalla dataa, arvauksia tarvitaan vähemmän ja liiketoimintaa voidaan ohjata faktoihin perustuen.