Mainostajien blogi

Mainostajien Liiton digiryhmä 13.2. 13:48 päivitetty 3.3. 15:39

Näin teet tuloksellista digimarkkinointia

Niklas Meltio
Kuvassa vasemmalta Hanna Castrén-Niemi, Tomi Pyyhtiä, Nina Inkala, Pekka Rantamoijanen, Kati Sulin. Kuvasta puuttuvat Jussi-Pekka Erkkola, Henrik Hahtovirta, Henri Ihalainen ja Jussi Säilä.

Digikampanjoinnin menestys riippuu siitä, kuinka hyvin tavoitat kohderyhmän.

Mainostajien Liiton digiryhmässä jäsenyritysten asiantuntijat verkostoituvat ja kehittävät muiden toimijoiden kanssa alan toimintatapoja ja mittausta.

Ryhmän tavoitteita ovat myös parhaiden käytäntöjen jakaminen muun muassa koulutuksen ja julkaisujen avulla. Pirtaan kuuluvat myös kannanotot ja bloggaus.

Tällä kertaa digiryhmän yhteinen aikaansaannos tarjoaa vinkkejä tulokselliseen digimarkkinointiin.

Kaikki lähtee tavoitteista ja oikeiden asioiden mittaamisesta

Määritä selkeät tavoitteet ja mittaa niiden toteutumista vähintään viikkotasolla. Tavoitteiden pitää ohjata toimintaa jatkuvasti.

Katso, että toimenpiteet ja mittarit ovat linjassa tavoitteiden kanssa ja että mittaat oikeita asioita.

Ovatko mittarit ymmärrettäviä ja sovellettavissa käytäntöön? Johdetaanko analytiikasta toimenpiteitä? Seurataanko toimenpiteiden onnistumista? Kattaako analytiikka oman, ostetun ja ansaitun median?

Kohdenna, testaa ja toista

Digikampanjoinnin menestys riippuu siitä, kuinka hyvin tavoitat kohderyhmän.

Varmista, että mainonnanhallinnan järjestelmät ja oma analytiikka tukevat kohdentamista ja mittaamista.

Ostetun median lisäksi kannattaa hyödyntää omien digipalveluiden verkkokäyttämistä ja asiakasdataa kohdennuskriteereinä. Huolehdi riittävästä toistosta ja peitosta. Testaamalla mainonnan sisältöä voit varmistaa sen toimivuuden.

Ymmärrä datan, sen omistajuuden ja tietosuojan merkitys

Tehokas digimarkkinointi perustuu datan hyödyntämiseen. Selvitä kuka omistaa mainonnanhallinnan järjestelmiin ja analytiikkajärjestelmiin kertyvän datan. Omista oma data. Mitä tapahtuu, jos kumppani vaihtuu? Ns. konversiopikselin lisääminen sivustolle voi tuntua pieneltä asialta, mutta tietoa siirtyy aina kolmannelle osapuolelle. Selvitä kenelle se kertyy.

Minkälainen sopimus datan käytöstä on kolmannen osapuolen kanssa? Saako kolmas osapuoli hyödyntää sivustoltasi kerättyä tietoa omassa toiminnassaan?

Tarkista, miten hyvin yrityksesi käyttöehdot ja rekisteriseloste ovat linjassa toimenpiteiden kanssa. Erityisesti henkilö- tai ostotietoon liittyvissä asioissa pitää olla tarkkana.

Sähköpostiosoite on säilyttänyt asemansa tärkeimpänä tunnistautumisvälineenä. Tulevaisuudessa cross device -mainonnan ja -analytiikan yleistyessä sähköpostin sisältävien markkinointilupien arvo tulee nousemaan. Nyt uuden EU:n tietosuoja-asetuksen myötä on korkea aika tarkistaa suoramarkkinointirekisterin ajantasaisuus. Poista vanhentuneet tiedot.

Datan jatkuva analysointi kertoo mihin suuntaan ollaan menossa, tehdäänkö oikeita asioita vai pitääkö tehdä korjausliikkeitä. Parhaimmillaan ymmärrät ostopolun eri vaiheissa olevat asiakkaat, pystyt lisäämään toistoja ja ennustamaan mainonnan vaikusta myyntiin.

Kirjoittajat ovat Mainostajien Liiton digiryhmä. Ryhmään kuuluvat: Tomi Pyyhtiä, RAY, pj., Hanna Castrén-Niemi, TeliaSonera, Jussi-Pekka Erkkola, Kesko, Henrik Hahtovirta, Anttila, Henri Ihalainen, Fortum, Nina Inkala, YIT Koti, Pekka Rantamoijanen, Valio, Kati Sulin, DNA, Jussi Säilä, SOK, Ritva Hanski-Pitkäkoski, Mainostajien Liitto, Janne Häivälä, Mainostajien Liitto, siht.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö