Mainostajien blogi

Tommi Rytkönen 10.2. 07:42

Pois turha synkistely, katse eteenpäin!

On aika kollektiiviselle reipastumiselle.

Mainostajan elämä oli ennen yksinkertaisempaa. Myyntiin pani vauhtia kokosivun ilmoitus valtakunnallisessa päivälehdessä, mieluimmin etusivulla sunnuntaina ja sitä täydentävä tv-kampanja. Nyt helppoja vastauksia ei ole. Markkinointi on muuttunut monikanavaiseksi ja ihmiset kriittisemmiksi. Voi voi!

Synkistely ei kuitenkaan auta. Sekä yritysten että meidän liittona on pystyttävä katsomaan eteenpäin. Pelin ratkaisee se, joka pystyy tekemään markkinointiviestinnän sisällön merkitykselliseksi vastaanottajalle ja kertomaan sen juuri oikeassa hetkessä. Siihen tarvitaan sekä dataa, asiakasymmärrystä, luovuutta että oikeiden asioiden mittaamista. Kun välineet monimutkaistuvat, tämä tulee aina vain vaikeammaksi, mutta samalla mielenkiintoisemmaksi. Ne, jotka pystyvät yhdistämään nämä asiat, tulevat myös menestymään.

Mainostajien Liiton kannalta olemassaolomme oikeutuksen antaa vain se miten pystymme kasvattamaan jäsenyritysten ymmärrystä muuttuneesta maailmasta ja siitä, miten siinä on syytä toimia menestyäkseen. Jäsenmäärämme on pysynyt historiallisen pitkän taantuman oloissa vakaana, joten tästä voisi päätellä meillä olevan merkitystä jäsenistömme arjessa. Vahvuutemme on jäsenyritystemme luoma verkosto, jossa yritykset saavat toisiltaan tukea ja neuvoja. Tulevaisuudessa meidän on kyettävä toimimaan markkinoijien vuorovaikutuksen alustana, paikkana josta jäsenistömme tietää löytävänsä avun, palloseinän ja uusia ajatuksia.

Uskoa tulevaisuuteen on viime vuonna suuresti edistänyt markkinoinnin ”kummitädiksi” nimetyn Anne Korkiakosken viime vuonna vetämä alan yhteishanke ”Siksi markkinointia”, joka sai ansaittua huomiota muun muassa Porin Suomi Areenassa.

Mainostajien kansainvälinen liitto WFA (World Federation of Advertisers) julkisti useiden muiden alan toimijoiden kanssa selvityksen mainonnan taloudellisesta merkityksestä Euroopassa. Se osoitti esimerkiksi, että Suomessa mainontaan käytetty euro kasvattaa bruttokansantuotetta yli 6 eurolla ja tukee kilpailukykyä. Toisin sanoen Suomessa vuonna 2014 mainontaan käytetyt 1,3 miljardia euroa kasvattivat bruttokansantuotettamme noin 8,4 miljardia euroa. Mainonnalla siis ON merkitystä ja se on lisäksi merkittävä työllistäjä.

Siitä lähtien, kun finanssikriisi vuonna 2008 puhkesi, meillä on puhuttu lähinnä säästämisestä ja kulujen leikkaamisesta. Jonain päivänä se viimeinenkin euro tulee säästetyksi, ja viimeinen sammuttaa sitten lähtiessään valot. Taas kerran on syytä muistuttaa, että markkinointi ja mainonta on investointi, ei kulu.

Ennustukset tulevasta ovat kääntymässä positiivisiksi, joten kunhan tässä nyt kollektiivisesti reipastumme, hyvinvointia syntyy enemmän ja sen myötä yhteiskuntaan enemmän jaettavaa. Fiksulle ja näkemykselliselle markkinoijalle on nyt tarjolla hetki, jolloin investoinnilleen voi saada holtittoman hyvän tuoton.

Kirjoittaja Tommi Rytkönen on Nooa Säästöpankin toimitusjohtaja ja Mainostajien Liiton puheenjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö