Mainostajien blogi

Riikka-Maria Lemminki 12.10. 13:46

Sorry digitalistit, mutta printtimediat ovat yhä hengissä ja niitä tarvitaan

Mainostajien Liitto
Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

Digimainonnan ohella myös perinteisille mainonnan kanaville on edelleen paikkansa, kirjoittaa Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.

Viime viikolla tietyissä someryhmissä puhutti Sanomalehtien Liiton tutkimus, jossa oli kysytty vastaajilta, mistä kanavasta he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia. Yllättäen suosituimmaksi vastaukseksi nousi sanomalehdet ja tämä kirvoitti tietyissä somekanavissa kärkästä keskustelua tutkimuksen aitoudesta ja objektiivisuudesta. Miten olisit itse vastannut kyselyyn?

Printissä voin valita kuinka kauan katson mainosta

Ensimmäinen ajatukseni oli, että tietysti diginä, mutta kun toisen kerran mietin, niin vastaisin sanomalehdestä. Digissä mainonta muuttuu helposti ärsyttäväksi ja on vain hidaste sisällön lataamiselle. YouTuben 5 sekunnin mainosten pakkokatselu on välillä niin tuskastuttavaa, että on pakko lopettaa videon lataus. Varsinkin kun mainokset kohdennetaan 5-vuotiaan poikani videolatausten perusteella.

Radiossa ja televisiossa aloitan mainoskatkolla kanavasurffailun ja usein unohdan palata alkuperäiselle kanavalle. Näin ei ehkä saisi kirjoittaa Mainostajien Liiton toimitusjohtajana, mutta kirjoitan kuitenkin, koska se on minun mediakäyttäytymistäni edustaen kärsimätöntä 40-vuotiasta uraihmistä.

Luen kaikki muut medialähteet paitsi Kauppalehden ja Option diginä. En ole ihan heti siirtymässä näissä digitaalisiin medioihin, koska kaipaan pientä irtiottoa puhelimestani ja iPadin unohdin kaapin nurkkaan vuosia sitten. Tosin luen osan Kauppalehden uutisista uudestaan diginä myöhemmin ja olen myös Kauppalehden chatbotin tilaaja. Eli voin sanoa olevani digin ja printin sekakäyttäjä.

Kun palataan alkuperäiseen kysymykseen siitä, missä kanavissa otan mieluiten mainokset vastaan, niin printti ei tunnu ahdistavalta. Voin itse valita, kuinka pitkään katson mainosta ja kuinka nopeasti käännän sen pois näkyvistä.

Kyselyn objektiivisuutta arvioitaessa kannattaa myös muistaa, että Suomessa suuret ikäluokat ovat edelleen vaikutusvaltainen kuluttajaryhmä. Näissä ikäluokissa ei ole diginatiiveja ja perinteisten medioiden rooli on vahva. Sanomalehteä halutaan hypistellä ja se tulee edelleen monelle aamiaisen seuraksi.

Mainostaja on taitava mediamiksaaja

Tämän päivän mainonnan suunnittelija on taitava mediamiksaaja, joka ymmärtää eri medioiden ominaispiirteet ja osaa hyödyntää niitä eheän ja uskottavan tarinan rakentamiseksi. Erilaisilla medioilla on tässä pelissä omat roolinsa, riippuen kohderyhmästä.

Printtimediat eivät ole kuolleet ja joissakin kohderyhmissä ne voivat olla jopa keskeisin kanava tiedon välittämisessä. Vai miten välittäisit Tena Ladyn mainokset 1940-luvulla syntyneille kuluttajille? Itse en vielä Tena Ladyjä tarvitse, mutta viimeisimmässä Optiossa näin laukun, jonka haluan ehdottomasti käsivarsilleni. Meidän tehtävämme Mainostajien Liittona on luoda yrityksille väylä tulevaisuuteen opastamalla ja jakamalla tietoa eri medioiden monipuolisesta hyödyntämisestä. Tähän kuuluvat digin lisäksi myös perinteiset kanavat.

Kirjoittaja on Mainostajien Liiton toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö