MARK BLOGI

Jonna Toikka 12.9. 08:21

Joulu​ ​tulee,​ ​oletko​ ​valmis? Oma​ ​joulutoivelistani​ ​mainostajille

Jonna Toikka

Kun​ ​elokuu​ ​vaihtuu​ ​syyskuun​ ​puolelle,​ ​ajatukset​ ​siirtyvät​ ​loppuvuoden​ ​juhlakauteen.​ ​Myös suomalaiset​ ​tekevät​ ​jouluostoksia​ ​yhä​ ​aiemmin​ ​ja​ ​jouluun​ ​liittyvät​ ​haut​ ​alkavat​ ​Google Trendsin​ ​mukaan​ ​jo​ ​​syyskuun​ ​puolella​.​

Joulukauden​ ​kuumin​ ​kaupallinen​ ​sesonki​ ​alkaa viimeistään​ ​24.11.​ ​Black​ ​Friday​ ​-päivästä,​ ​ja​ ​myös​ ​Cyber​ ​Monday​ ​on​ ​tuttu​ ​suomalaisille. Viime​ ​vuonna​ ​Black​ ​Friday​ ​-haut​ ​ylittivät​ ​jo​ ​jouluhaut​ ​​yhden​ ​päivän​ ​hakumääriä​ ​arvioitaessa​.

Ulkomaisten​ ​mainostajien​ ​osuus​ ​Google-haun​ ​maksetuista​ ​klikeistä​ ​Suomessa​ ​on​ ​suuri monilla​ ​suomalaisyrityksille​ ​tärkeillä​ ​toimialoilla.​ ​Esimerkiksi​ ​pukeutumisen​ ​ja​ ​muodin kategorioissa​ ​ulkomaisten​ ​yritysten​ ​osuus​ ​viime​ ​vuonna​ ​oli​ ​84%,​ ​kodinkoneissa​ ​ja elektroniikassa​ ​69%​ ​ja​ ​urheilussa​ ​53%.​ ​Googlen​ ​datan​ ​valossa​ ​näyttää​ ​siis​ ​sille,​ ​että kotimaiset​ ​toimijat​ ​jäävät​ ​jälkeen​ ​ulkomaisesta​ ​kilpailusta. 

Markkinointi​ ​on​ ​paras​ ​mahdollinen​ ​kotimaisen​ ​kasvun​ ​ajuri,​ ​mutta​ ​mediakakku​ ​on​ ​meillä pienentynyt​ ​monta​ ​vuotta​ ​peräkkäin​ ​samaan​ ​aikaan​ ​kun​ ​se​ ​vaikkapa​ ​Ruotsissa​ ​ylsi ennätyslukemiin​ ​viime​ ​vuonna.​ ​Ulkomaalainen​ ​kilpailu​ ​kohdataan​ ​erityisesti​ ​digikanavissa, joten​ ​kotimaista​ ​kasvua​ ​heikentää​ ​se,​ ​että​ ​suomalaisten​ ​panostukset​ ​myös​ ​digikanaviin jäävät​ ​jälkeen​ ​monesta​ ​maasta.​ ​Tästä​ ​hyvä​ ​esimerkki​ ​on​ ​E-Marketerin​ ​ennuste​ ​vuodelle 2020:​ ​Suomessa​ ​digitaalisen​ ​median​ ​osuus​ ​koko​ ​mediakakusta​ ​36%,​ ​Norjassa​ ​57%. 

Siispä​ ​joulun​ ​toivelistani​ ​tänä​ ​vuonna​ ​lähtee​ ​joulupukin​ ​sijaan​ ​kotimaisille​ ​mainostajille:

 

Hyvä​ ​mainostaja,

Oma​ ​jouluostostoivelistani​ ​tälle​ ​vuodelle​ ​sisältää​ ​seuraavat​ ​asiat: 

1. Inspiraatiota​ ​ja​ ​persoonallisia​ ​lahjaideoita

2. Helppoja​ ​ja​ ​nopeita​ ​ostosprosesseja

3. Nopeita​ ​ja​ ​käteviä​ ​toimituksia

4. Hyvää​ ​fiilistä

 

Tarjoathan​ ​minulle​ ​erilaisia​ ​lahjaideoita​ ​perustuen​ ​mahdolliseen​ ​ostohistoriaani​ ​sekä käyttäytymiseeni,​ ​kuten​ ​muualla​ ​netissä​ ​tekemiini​ ​hakuihin.​ ​Annathan​ ​minulle​ ​myös mahdollisuuden​ ​valita,​ ​kenelle​ ​lahjaideoita​ ​etsin.​ ​Kiireen​ ​keskellä​ ​kun​ ​en​ ​aina​ ​keksi​ ​niitä parhaita​ ​mahdollisia​ ​lahjaideoita​ ​itse,​ ​vaikka​ ​juuri​ ​oikeanlaisen​ ​ja​ ​ilahduttavan​ ​lahjan löytäminen​ ​on​ ​minulle​ ​tärkeätä. 

Helppo​ ​ja​ ​nopea​ ​ostoprosessi​ ​lienee​ ​itsestäänselvyys​ ​kaupassanne:​ ​Löydänhän​ ​haluamani tuotteet​ ​helposti?​ ​Ja​ ​palvelettehan​ ​minua​ ​tarjoamalla​ ​käyttäytymisdataani​ ​perustuen​ ​myös muita​ ​potentiaalisesti​ ​kiinnostavia​ ​tuotteita?​ ​Löytyyhän​ ​ostonappi​ ​joka​ ​sivulta?​ ​Ja​ ​enhän joudu​ ​odottelemaan​ ​sivujen​ ​latautumista​ ​liian​ ​pitkään​ ​tai​ ​kirjautumaan​ ​mihinkään?​ ​Saisinko lahjani​ ​myös​ ​valmiiksi​ ​paketoituna?​ ​Voisiko​ ​niissä​ ​olla​ ​jopa​ ​täyttämistä​ ​vaille​ ​valmis pakettikortti​ ​mukana? 

Maksan​ ​mielelläni​ ​hieman​ ​lisää​ ​nopeasta,​ ​ja​ ​varsinkin​ ​selkeästä​ ​toimituksesta,​ ​jossa​ ​voin valita,​ ​mihin​ ​aikaan​ ​paketti​ ​tulee​ ​ja​ ​minne,​ ​ja​ ​muuttaa​ ​tätä​ ​tarvittaessa​ ​prosessin​ ​aikana. Lisäksi​ ​olisi​ ​ihan​ ​mahtavaa,​ ​jos​ ​voisin​ ​samalla​ ​saada​ ​lisää​ ​joulumieltä​ ​itselleni​ ​vaikkapa lahjoittamalla​ ​pienen​ ​summan​ ​hyväntekeväisyyteen. 

Hyvää​ ​Joulua!

T.​ ​Jonna

 

Tähän​ ​loppuun​ ​siis​ ​viisi​ ​vinkkiä​ ​oman​ ​näkyvyytensä​ ​varmistamiseen​ ​loppuvuoden sesonkina:

1. Käytä​ ​omaa​ ​ja​ ​ostettua​ ​​dataa​ ​​erilaisten​ ​yleisöjen​ ​​ostoprosessin​ ​personointiin saadaksesi​ ​mahdollisimman​ ​relevantit​ ​viestit​ ​kullekin​ ​kohderyhmälle.

2. Juhliin​ ​valmistautuminen​ ​ja​ ​juhlinta​ ​​alkavat​​ ​joka​ ​vuosi​ ​entistä​ ​​aiemmin​​ ​ja​​ ​kestävät vuoden​ ​loppuun​ ​asti​.​ ​Varmista​ ​ajoissa,​ ​että​ ​sisältösi​ ​ja​ ​viestisi​ ​ovat tarkoituksenmukaisia,​ ​jotta​ ​et​ ​jää​ ​paitsi​ ​​Black​ ​Friday​n​ ​aloittamasta​ ​kaupallisesta kaudesta.

3. Huomioi​ ​kuluttajien​ ​​saumaton​​ ​liikkuminen​ ​eri​ ​laitteiden​ ​ja​ ​kanavien​ ​välillä​ ​myös juhlakaudella.​ ​​Mobiilin​​ ​osuus​ ​esimerkiksi​ ​Google-hauista​ ​ylittää​ ​jo​ ​desktop-haut monella​ ​toimialalla​ ​Suomessa.

4. Jouluostosten​ ​tekeminen​ ​voi​ ​olla​ ​stressaavaa.​ ​Tee​ ​siis​ ​ostamisesta​ ​​helppoa​ ​ja nopeaa​​ ​sekä​ ​toimituksistasi​ ​kaikin​ ​puolin​ ​käteviä.

5. Muista​ ​myös​​ ​joulun​ ​jälkeinen​ ​aika​,​ ​jolloin​ ​vaikkapa​ ​​pakettien​ ​avaamiseen​​ ​liittyvät online-videot​ ​ovat​ ​erittäin​ ​suosittuja.

Kirjoittaja Jonna Toikka on Google Finlandin toimialajohtaja ja MARK:n hallituksen jäsen.