Puheenvuoro

Stinde Mäkinen 6.6.2014 10:58 päivitetty 4.2.2016 10:42

Liikkuvan kuvan tulevaisuus tarvitsee tutkimusta

Jakke Nikkarinen

Tällä hetkellä niin sanotun lineaarisen eli ”perinteisen” tv:n katseludata ja muiden päätelaitteiden katseludata eivät keskustele keskenään.

Kevään ensimmäinen mökkireissu alkaa olla päätöksessä ja kotimatka edessä. Rakas vaimoni on ratissa, minä siinä vieressä. Pidän iPadia sylissäni ja näytöllä pyörii suora Formula 1 -lähetys.

Katsomme ja kulutamme liikkuvan kuvan sisältöjä missä ja milloin vaan. Tämä vuosia kuultu mantra on jo liikkuvan kuvan nykypäivää ja monelle suomalaiselle tuttua omasta arjesta.

Digitalisoituminen, erilaiset käyttöliittymät ja päätelaitteet tarjoavat meille yhä enemmän mahdollisuuksia viihtyä liikkuvan kuvan äärellä.

Kehitysvauhti on ollut valtava. Niin valtava, että tutkimus liikkuvan kuvan katselusta ei ole ehtinyt pysyä perässä.

Tällä hetkellä niin sanotun lineaarisen eli ”perinteisen” tv:n katseludata ja muiden päätelaitteiden katseludata eivät keskustele keskenään. Digitaalisessa maailmassa saamme klikkauksia ja dataa klikkaajista, mutta klikkauksen jälkeinen elämä jää vielä kovin tuntemattomaksi.

Monimediatalona tarjoamme asiakkaillemme erilaisia raportteja. Tässä olisi tv-katselun luvut ja trp:t (target rating point), tässä käynnistykset netti-tv:n puolella, ja vielä dataa sosiaalisen median peitosta ja aktiivisuudesta. Olkaa hyvät.

Nykytilanne on myös ymmärrettävä. Tv-ohjelmien katsominen muissa päätelaitteissa on vielä marginaalista verrattuna lineaarisen tv:n katseluun.  Jopa 95 prosentista suomalaisista kotitalouksista löytyy tv-vastaanotin. 93 prosenttia kaikesta tv-ohjelmien katselusta tapahtuu suorana eli ohjelman esitysaikana.

Suorat kotimaiset viihdeohjelmat, uutiset ja urheilulähetykset keräävät miljoonayleisöjä ruudun ääreen. Näitä lineaarisen tv:n luomia ilmiöitä jaetaan eteenpäin sosiaalisessa mediassa ja muissa päätelaitteissa.

Tulevaisuudessa jako perinteiseen tv-katseluun ja päätelaiteriippumattomaan katseluun on ylitettävä. Liikkuvan kuvan ilmiöitä olisi pystyttävä mittaamaan kokonaisuudessaan.

Samalla kun mediasisältöjen käyttö jakaantuu eri päätelaitteisiin, jakaantuvat myös huomioarvot. Siksi kokonaisdatan saaminen olisi mediatalojen ja ennen kaikkea mainostaja- ja mediatoimistoasiakkaiden edun mukaista.

Kaupallisille medioille on kaavailtu niin sanottua innovaatiotukea. Voisiko sitä käyttää uusien tutkimustapojen kehittämiseen tai erillisten tutkimusdatojen yhdistämiseen?

Finnpanelin tekemän Tv-taloudet Suomessa -tutkimuksen mukaan suomalaiset hankkivat yhä enemmän uusia päätelaitteita, ja liikkuvan kuvan kuluttamisen mahdollisuudet paranevat jatkuvasti.

Ja kun mahdollisuudet paranevat, yleistyvät liikkuvan kuvan kuluttamisen kokeilut erilaisilla laiteilla. Suoran formula-lähetyksen katsominen automatkan aikana oli pienen klikkauksen takana, mutta se sai aikaan ison elämyksellisen askeleen kohti liikkuvan kuvan digitaalista tulevaisuutta.

Kirjoittaja Stinde Mäkinen on MTV:n kaupallinen johtaja.

Kirjoitus on julkaistu Markkinointi&Mainonta -lehdessä numerossa 11/14.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö