Puheenvuoro

Tom Jungell 24.1. 14:29 päivitetty 3.3. 15:38

Nyt olisi tekojen aika

Mikään ala kun ei kehity, jos alan ihmiset eivät itse asialle tee mitään.

Cannes Lions -festivaaleilla valitaan vuosittain Vuoden Markkinoija. Kun katsoo läpileikkausta näistä, niin löytyy mielenkiintoinen korrelaatio palkinnon saajien ja heidän pörssikurssiensa välillä.

Vuoden Markkinoija 2006 oli Honda, 2007 Procter & Gamble, 2008 Volkswagen, 2009 Unilever, 2013 Coca-Cola, 2014 McDonald's ja viime vuonna Heineken.  Näiden yhtiöiden pörssikurssit ovat olleet korkeimmalla tasollaan sinä vuonna, kun ne ovat palkinnon saaneet.

Joku voi sanoa, että se on täysin sattumaa, mutta kaikki ovat laadukkaalla strategisella markkinoinnilla pystyneet kasvattamaan liiketoimintaansa vuosien saatossa.

Maailma on täynnä muitakin esimerkkejä, joissa markkinointi lisää yritysten myyntiä, tulosta ja arvoa markkinoilla.

Strateginen markkinointiosaaminen ei ole perinteisesti ollut Suomessa yhtä korkealla tasolla kuin esimerkiksi teknologinen osaaminen. Viime vuoden puolella kokoontui runsaat 20 markkinoinnin vaikuttajaa pohtimaan alan tilaa ja mitä asialle voisi tehdä. Yhtenäinen mielipide oli, että tilanne on mennyt huonompaan suuntaan viimeisinä vuosina ja että alalla on monta haastetta ratkaistavana.

Esille nousivat jo kliseeksi muodostuneet aiheet, kuten kulmahuone, Suomi on insinöörien maa, markkinointi ei ole strateginen osa yritysten liiketoimintaa, muodollisen koulutuksen puuttuminen, markkinointialan kiinnostavuus, luovan sisällön laatu ja että markkinointi nähdään pääosin kulueränä ei investointina. Monta suurta haastetta, joita ei helpolla ratkaista.

Näitä asioita on vatvottu vuosia, mutta on toiveajattelua, että asiat muuttuisivat itsestään tulevaisuudessa. Nyt olisi jo tekojen aika. Voisimme yhdessä pyrkiä nostamaan markkinoinnin laatua, arvostusta ja ymmärrystä ja sitä kautta avittaa suomalaisia yrityksiä menestymään paremmin niin koti- kuin kansainvälisillä markkinoilla.

Mikään ala kun ei kehity, jos alan ihmiset eivät itse asialle tee mitään.

Markkinointialalla on paljon osaamista siitä, miten muokata kuluttajien ja päättäjien mielikuvia. Se on juuri meidän ydinosaamistamme.

On korkea aika yhdessä pohtia, miten koko alan asemaa voitaisiin vahvistaa ja olla mukana rakentamassa kilpailukykyisempää kohta 100-vuotiasta Suomea.

Samaisessa markkinoinnin vaikuttajien tapaamisessa heitin pallon ilmaan ja sanoin, että Kärkimedia on mukana hankkeessa ja annamme alustamme tällaisen hankkeen käyttöön.

Pallo laskeutui Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liiton MTL:n hallituksen pöydälle. MTL:n hallituksessa yhteinen näkemys oli, että nyt todella on tekojen aika. Toivottavasti alamme pystyy nyt yhdessä viemään asiaa eteenpäin ja saamme tekoja aikaiseksi yhteisen hyvän eteen.

Laitetaan lisää kunnianhimoa peliin eikä vetäydytä tekosyiden taakse. Haastetaan itsemme ja asiakkaamme laadukkaampaan, strategisempaan ja liiketoimintaa kehittävämpään markkinointiin!

Lähdethän mukaan!

Kirjoittaja Tom Jungell on Kärkimedian toimitusjohtaja.
Kirjoitus on ilmestynyt aiemmin M&M:n printissä numerossa 1/2016.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö