Puhutaan tästä

Mikael Nemeschansky 11.1. 08:09

Brändi joka ei erottaudu ei ole brändi

Mikael Nemeschansky on Hasan & Partnersin luova johtaja.

Kun brändi oikeasti elää reaaliajassa yhdessä kuluttajiensa kanssa, sillä pitää olla mielipiteitä muustakin kuin omasta toimialastaan.

Suomi on pieni markkina-alue. Ei ole siis kovin yllättävää, että jokaisen vähänkin merkittävän brändin kohderyhmäksi on määritelty koko Suomen kansa. Ja kun kohderyhmä on koko kansa, yritetään puhutella ja miellyttää lähestulkoon kaikkia. Ja kun yritetään miellyttää kaikkia, ei oikeastaan puhuta kenellekään; jäädään harmaaksi massaksi, jolla ei ole selkeää tarkoitusta tai olemassaolon oikeutusta.

Tämä on helppo todeta itse, tarvitsee vain katsoa ympärilleen. Kategoriasta riippumatta brändit lupaavat ja tekevät samoja asioita. Melkein jokaisen suomalaisen brändin arvot ja lupaukset ovat hyvin pitkälti identtiset. Mainoskatkoilla kuluttajat eivät erota brändejä toisistaan tai edes muista kenen mainosta tuli juuri katsottua.

Jos brändäämisen perusajatus on erottua, miksi niin harva uskaltaa erottautua?

Maailma polarisoituu brändeistä huolimatta, eikä kukaan voi enää miellyttää kaikkia. Eikö vaarallisempaa ole muuttua yhdentekeväksi kuin vähän jakaa ihmisten mielipiteitä?  Ei yksikään kuluttaja tee valintaa kahden mauttoman ja merkityksettömän vaihtoehdon välillä. Donald Trump ei voittanut vaaleja lupaamalla olla koko kansan presidentti.

Brändi joka ei tiedä mitä varten se on olemassa ei edusta mitään. Brändi joka ei osaa valita kohderyhmäänsä  ei ole ketään varten. Kun ala peräänkuuluttaa rohkeampaa markkinointiviestintää, se oikeasti tarkoittaa rohkeutta mainostajilta ja heidän brändeiltään olla merkityksellisiä. Rohkeutta tehdä valintoja. Sen sijaan yhä useampi markkinoija rikkoo koneensa, painamalla kaasua ja jarrua samaan aikaan.

Brändeillä voi ja pitää olla mielipiteitä ympäröivästä maailmasta ja yhteiskunnasta. Niillä pitää olla kanttia ottaa kantaa ja sanoa asiansa ääneen, vaikka sitten tasa-arvosta, maahanmuuttajista tai avioliittolaista. Eikä mielipidettä pidä muodostaa vasta, kun kaikki muut ovat jo samaa mieltä. Kun brändi oikeasti elää reaaliajassa yhdessä kuluttajiensa kanssa, sillä pitää olla mielipiteitä muustakin kuin omasta toimialastaan.

Sillä siitähän tässä on kysymys. Brändi on asenne, se on tapa määritellä itsensä ja viiteryhmänsä. Mihin jengiin kuuluu ja miten siinä jengissä ajatellaan. Brändi joka ei pysty tai uskalla tehdä tätä, ei tarvitse jengiä eikä ansaitse yleisöään.

Kirjoittaja Mikael Nemeschansky on Hasan & Partnersin luova johtaja. Puhutaan tästä -blogissa Hasan & Partnersin Mikael Nemeschansky ja Mikael Nemeschansky ruotivat vuorotellen luovaa alaa ja nostavat esiin aiheita, joista olisi syytä keskustella.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Maksaminen

19.10.2017 18:06

MP: Apple Pay tulee vihdoin Suomeen

Apple julkistaa maksupalvelunsa Suomessa ensi viikolla, kertoo Ruotsin Macpro-sivusto nimettömiin lähteisiin vedoten.