Ruudun voimalla

M&M 1.9. 09:05

Autokin myydään tunteella

Antti Mannermaa
Screenforce Finlandin toimitusjohtaja Sanna Wester.

Volvo on palannut takaisin kuluttajamarkkinoinnin huipulle kompuroituaan jonkin aikaa harhateillä. Varsinkin vanhojen vahvuuksien yhdistäminen uusiin keinoihin ja teknologiaan tuntuu siivittävän Volvoa hyvään vauhtiin.

Nyt Volvo on lähtenyt yhteistyöhön brittiläisen Sky Atlantic -yhtiön kanssa, jonka tilauspalvelussa on julkaistu sarja Volvon seitsemän minuutin mainoksia. Sarjan teema on Human made stories, ja siinä on tähän mennessä esitelty jo viisi oikeaa ihmiskohtaloa, joissa tunne on hyvin vahvasti mukana.

Viimeisin kertoo Rosiesta, erittäin lupaavasta ammattiviulistista, joka autokolarissa 29 vuotta sitten saamastaan aivovauriosta huolimatta nyt pääsee teknologian avulla säveltämään ja jatkamaan musiikkiharrastustaan. Mutta mitä tällä on Volvon kanssa tekemistä?

Yksi verrattomista liikkuvan kuvan vahvuuksista on tunteiden herättäminen. Kun yhdistetään näyttävää visuaalisuutta monipuoliseen äänimaailmaan, saadaan aivot hyrräämään. Kun juoni vielä rakennetaan itkettävän ihanan ihmisen tarinan ympärille, on tunnereaktio taattu. Reaktio, jonka meille tarjoili Volvo.

Vanha totuus siitä, että ihmiset eivät muista mitä heille sanoit vaan, miten se sai heidät tuntemaan, on otettu todelliseen hyötykäyttöön Volvon kampanjassa. Seitsemän minuutin filmin aikana Volvo vilahtaa vain pari kertaa kuvassa, sitä ei korosteta eikä nosteta, loppuplanssissa näkyy logo. Mutta kukaan filmin loppuun katsonut ei unohda, että se oli Volvon filmi.

Tunteiden herättäminen ei vaadi seitsemää minuuttia, vaan jo paljon lyhyempikin riittää. Television katkomainonnassa ei niin pitkä filmi edes onnistu ilman erityisjärjestelyitä. Vanhat liikkuvan kuvan vahvuudet brändinrakennukseen ja laajaan peittoon kannattaa siis muistaa – jos Volvo myy autojaan vahvalla tunteella, voi tunteen palo johtaa paljon pienempiinkin hankintoihin.

Rosien tarinan voit katsoa tästä:

Music Of The Mind - Full length film from Valenstein & Fatt on Vimeo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö