Ruudun voimalla

Sanna Wester 5.10. 13:16

Avoin kutsu televisiokauppiaille

Antti Mannermaa
Screenforce Finlandin toimitusjohtaja Sanna Wester.

Ruudun voima on massojen tavoittamisessa valtava, kirjoittaa Screenforce Finlandin toimitusjohtaja Sanna Wester.

Tiesitkö, että saatat joutua ostamaan parin vuoden päästä uuden television? Moni ei tiedä. Nykyiset antennilähetykset ovat muuttumassa kokonaan HD-teknologiaan keväällä 2018. Siihen on vain kaksi vuotta, ja sitten näet huonolla tuurilla vain mustaa.

Kuitenkin meillä on Suomessa valtava määrä televisioita, siis valtava määrä, jotka kaikki pitää vaihtaa, jos ei halua ruudun pimenevän. Noin puolet suomalaisista asuu antennitalouksissa, ja heillä on lähes 2 miljoonaa televisiota. Näistä suuri osa mykistyy parin vuoden päästä.

Asiasta on ollut melko vähän puhetta julkisuudessa. Siirtymä on helppo kuitata teknologiamuutokseksi, joka ei kiinnosta muita kuin insinöörejä ja nörttejä. Minua kuitenkin kiinnostaa se, miten muutos vaikuttaa suomalaisten televisionkatseluun, palvelujen valintaan, tai televisioyhtiöiden palvelutuotantoon.

Entisenä mainostajana minua kiinnostaa myös, miten suomalainen markkinointi aikoo ottaa tilanteen vastaan. Onko odotettavissa suuria siirtymiä mediaryhmien välisissä mainospanostuksissa? Miten esimerkiksi päivittäistavarakauppa saa tarvittavan peiton uutuuksille, jotta kauppa kävisi? Kuten viime aikoina on kuultu, suuret päivittäistavarajätit kun ovat todenneet ylitargetoinnin tehottomaksi ja siirtyneet takaisin massamedioihin, kuten televisioon. Emmehän halua ylivoimaisesti parhaan peiton rakentajamedian ontuvan huhtikuussa 2020 vain siksi, että monilla on kotonaan vain pimeä ruutu.

Yksi iso muuttuja tässä pelissä on kaupan kapasiteetti myydä ja toimittaa satojatuhansia televisioita suhteellisen lyhyessä ajassa. Jotain muutakin kun mielellään pitäisi varastoihin ja kassoille mahtua kuin vain televisioita. Me suomalaiset heräämme asiaan kuitenkin vasta jouluna 2019, kun muutokseen on enää kuukausia. Miten saadaan tuupattua ulos kuluttajille satojatuhansia telkkareita?

Tämä onkin avoin kutsu kaikille kodinkoneliikkeille ja muille televisiokauppiaille. Jo nyt kannattaa alkaa kertoa asiasta. Mainostakaa uuden standardin mukaisia vastaanottimia siellä, missä televisionkatsojat näkevät teidät. Alkakaa viestiä muutoksesta, ja siitä, että teiltä löytyy asiaan ratkaisu!

Ruudun voima on massojen tavoittamisessa valtava, ja tässä jos missä on kohderyhmän tavoittava sisältö.

Kirjoittaja Sanna Wester on kaupallisten televisioiden yhteisorganisaation Screenforce Finlandin toimitusjohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö