Sosiaalinen sukellusvene

Rami Saarela 21.1.2016 08:32 päivitetty 3.3.2016 15:37

Bile-Danin vinkit brändäykseen

Ehkä aina välillä kun homma ei oikein toimi, kannattaisi esittää itselleen kysymys: mitä Bile-Dani tekisi?

Julkisuuteen nousevien persoonien toiminta ja kommentointi ei aina kaikille näyttäydy suunniteltuna ja hallittuna, vaikka se on usein erittäin suunnitelmallista ja hallittua. Parhaat heistä ovat ainakin itsensä brändäyksen mestareita, joilta jokainen markkinoinnin ja viestinnän ammattilainen voi oppia. Yksi viime vuoden ehdottomista julkisuuden hahmoista oli Hottiksien Bile-Dani.

Otimme joulukuussa lusikan kauniiseen käteemme ja pyysimme Dania kertomaan meille henkilöbrändäyksestä pikkujouluissamme. Samalla hän kertoi haastattelussa viisi vinkkiään, miten rakentaa henkilöbrändiä.

1. Valitse oma juttusi ja keskity siihen

Sinun tulee olla erilainen kuin muut ja tehdä asiat tunnistettavan erilailla. Ole täysillä mukana niissä asioissa, mitä teet, ja tee ne tunteella. Sinun pitää antaa ihmisille puhuttavaa, se onnistuu teoilla.

2. Herätä tunteita ja keskustelua

Sinun pitää herättää tunteita. Tee se niin röyhkeästi, että muut ihmettelevät, miten noin voi edes tehdä. Sinun pitää saada vihaajia, koska vihaajat tuovat sinulle rakastajia.

3. Löydä ne, joille voit antaa äänen

Etsi itsellesi oikea kohderyhmä, jota edustaa, anna ääni julkisuudessa heille, joilla ei ole omaa ääntä. Brändisi velvoittaa tukemaan heitä, jotka eivät pysty, uskalla tai viitsi puhua niistä asioista, joista sinä puhut, vaikka ajattelisivatkin kuten sinä.

4. Tunnista ja määrittele rajasi

Määrittele etukäteen hyvän makusi ja toimintasi rajat ja pidä niistä kiinni.

5. Tee jatkuvasti brändisi eteen työtä

Brändin eteen on tehtävä jatkuvasti töitä, jotta saat pidettyä oman kohderyhmäsi ja hankittua lisää. Et voi jäädä paikallesi hetkeksikään, tai olet mennyttä.

Danin perusreseptin viisi ainesosaa eivät ole yllättäviä. Kaikki parhaat ruoat syntyvät teoriassa hyvistä perusraaka-aineista, mutta käytännössä saa niistä huonoakin ruokaa. Kaikki on kokista ja toteutuksesta kiinni.

Danille varmasti riittää naureskelijoita ja vähättelijöitä. Uskallan kuitenkin väittää, että hänellä on brändi kunnossa, se tunnetaan ja se erottaa hänet kilpailijoista. Danilla on hyvä perusresepti ihan teoriassakin, mutta mikä vielä tärkeämpää, hänellä on selkeä asenne, hän on aktiivinen ja rohkea, ihan käytännössä!

Ehkä aina välillä kun homma ei oikein toimi, kannattaisi esittää itselleen kysymys: mitä Bile-Dani tekisi? Ainakin itse aion kysyä itseltäni sitä aina välillä. Hyvällä asenteella varustettuja, rohkeita ja aktiivisia brändejä ei Suomessa voi olla koskaan liikaa. Ja meissä kaikissa asuu pikku paskahousu, joka nyt vain tämän yhden kerran hioo kaikki kulmat pois.

Kirjoittaja Rami Saarela on Vaikutustoimisto Zipipop Freudin perustajaosakas ja luova johtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.