Sosiaalinen sukellusvene

Mikko Nisula 23.2. 08:26 päivitetty 3.3. 15:39

Emoji: Uusi kommunikaation taso myös yrityksille

Mikko Nisula on Vaikutustoimisto Zipipop Freudin suunnittelija.

Emojit ovatkin nousseet kuin varkain uudeksi digitaalisen median kieleksi. Suosituksi kieleksi, joka on helppo oppia, mutta hankala hallita.

Nuori sukupolvi on kasvanut vauhdilla ulos tekstipohjaisesta viestinnästä ja siirtynyt uusien kevyiden ja nopeiden sosiaalisen median palvelujen mukana käyttämään vaihtoehtoista ja joustavampaa ilmaisutapaa.

Viestittely ja vuorovaikutus on muuttunut entistä visuaalisemmaksi. Suuret sosiaaliset mediat, kuten Facebook seuraavat perässä. Emojien avulla voidaan kommunikoida nopeasti keskustelun äänensävyä, asennetta sekä tunteita.

Emojit ovatkin nousseet kuin varkain uudeksi digitaalisen median kieleksi. Suosituksi kieleksi, joka on helppo oppia, mutta hankala hallita. Siksi myös yritysten on oltava tarkkana millaisen asenteen tai tunteen se haluaa omilla emoij-viesteillään välittää.

Emojit ovat olleet monen copywriterin pilkan kohteena. Toisille ne edustavat sisällön keventymistä ja viihteellistymistä. Joidenkin mielestä markkinointiviestintä kadottaa luovuutta uusien visuaalisten merkkien mukana.

Niin tai näin. Z-sukupolven mukana se tapa jolla sosiaalisessa mediassa kommunikoidaan on jo muuttunut. Emojeista on tullut valtavirtaa ja suuret sosiaaliset mediat seuraavat perässä, ja viimeistään sitä kautta myös kaikki vanhemmat sukupolvet.

Facebook on merkittävin alusta joka on siirtynyt entistä vahvemmin Emoji-kelkkaan palvelun Reactions-ominaisuudella. Päivitysten tykkäyksen, kommentoinnin ja jakojen lisäksi yhtiö tarjoaa jatkossa Reactions-emojit iloisuudelle, vihaisuudelle, surulle, ihmetykselle, naurulle ja rakkaudelle.

On hyvä ottaa huomioon pikaviestialustojen suuri suosio, nykyajan ihmisen hektinen elämäntyyli ja toivomuksemme kommunikoida niin pian kuin mahdollista ja mahdollisimman yksinkertaisesti. Tällöin Facebookin "Reaktiot" ovat varsin looginen askel sosiaalisen median viestinnässä.

Riippumatta siitä, kuinka innoissaan markkinoijat ovat tästä uudesta ilmiöstä, Emoji-kieli on uusi sosiaaliseen mediaan juurtunut kommunikaation taso, jonka jokaisen markkinoijan tulisi hallita. Tässä muutama vinkki alkuun.

  • Opettele emoij-symbolit. Kun tiedät, mitä merkkejä on käytössä on myös kommunikointi sujuvampaa. Tuntemalla symbolit on kekseliäs ja luova viestintä oikeasti mahdollista.
  • Ole relevantti. Vaikka lisäät hymiön (tai useamman) Face-päivitykseen, niin se ei tee siitä automaattisesti hyvää tai kiinnostavaa. Yhdistämällä tarinan kerrontaan emoij-symboleita "ansaitset" tykkäyksiä. Eli pitää sittenkin olla kekseliäs ja luova ;-)
  • Yritykset voivat käyttää emojia samalla tavoin kommunikoiden tunteita tai asenteita kuin kuluttajatkin. Äänensävy ja sen säilyttäminen on joskus hankalaa yrityksille etenkin sosiaalisessa mediassa. Tämä on erinomainen tapa inhimillistää yrityksen läsnäoloa verkossa.

Lyhyesti sanottuna emojit ovat nykyaikainen tapa täydentää tekstiä. Se välittää tekstin äänensävyä ja luo sanattoman kontekstin viesteille.

Taitavasti käytettynä se on puhdasta kultaa ja huolimattomasti viljeltynä sitä itseään. Eli aina ei kannata nauraa vedet silmissä. Luova tarinankerronta on edelleen valttia.

Kirjoittaja Mikko Nisula (@lammikko) on Vaikutustoimisto Zipipop Freudin suunnittelija.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö