Sosiaalinen sukellusvene

Timo Nurmi 29.12.2016 08:01 päivitetty 5.1. 08:22

Markkinoija, näin teet keskustelua ymmärtävän sovelluksen välipäivien aikana – kiitos tekoälyn

Valmiit alustat mahdollistavat sovelluksen toteuttamisen naurettavan helposti.

Kuluttajat käyttävät jatkuvasti enemmän mobiililaitteitaan ja pelin vie se, joka luo käytettävimmät palvelut, kirjoitettiin tuoreessa Markkinointi & Mainonta -lehden printissä. Suomalaisten sanotaan olevan tässäkin - siis mobiilin hyödyntämisessä - muuta maailmaa jäljessä.

Aiheesta on puhuttu paljon ja pitkään. Kuluttajia pyritään palvelemaan paremmin pienellä ruudulla toimivilla mobiilisivustoilla, räätälöidyillä sovelluksilla sekä mainoksilla, jotka eivät ärsytä kovin paljon.

Uusi, nopeasti nouseva ja mobiiliin hyvin sopiva tapa keskustella asiakkaiden kanssa on tarjota luonnolliseen kieleen perustuvia sovelluksia tai botteja. Botit voivat toimia suoraan puhutulla kielellä keskustellen tai erilaisten chattisovellusten, kuten Facebookin Messenger tai Googlen Allo, sisällä.

Hyötyjä on helppo keksiä tukkukaupalla. Erilaiset varauspalvelut ovat tietysti itsestäänselvyys. Lennon varaaminen pieneltä näytöltä on tuskallinen prosessi. Keskustellen asia sujuu mutkattomammin.

Mutta miten olisi sisältömarkkinointibotti, joka suosittelee reseptejä niistä aineksista, joita kokkaajalla sattuu jääkaapissaan olemaan? Luontevasti rupatellen.

Tai sovellus, jolta voi kysellä sopivaa lisäpalikkaa television ja stereoiden väliin vaikka palikan nimeä ei tietäisikään? Luonnollisesti sovellus kertoisi tarvittavan laitteen varastosaldon lähimyymälässä tai lupaisi postittaa sen saman tien kotiin.

Viihdeuutissivusto voisi soveltaa keskustelevia botteja esimerkiksi laatimalla erilaisia neuvovia how to -lisäsisältöjä. Juttele lastenkasvatuksen haasteista - minkä ikäinen lapsi sinulla on ja haluatko asiantuntijoiden vinkkejä syömisestä tai nukkumisesta?

Vaikka luonnollisen kielen koneellinen ymmärtäminen on kehittynyt valtavasti, markkinoijalle tällaisen palvelun luominen alusta saakka itse on erittäin raskas prosessi.

Tai on ollut tähän saakka. Nyt valmiit alustat tekevät työstä naurettavan helppoa.

Paras esimerkki on Api.ai, jonka avulla voi suunnitella keskustelupohjaisia käyttöliittymiä omiin sovelluksiinsa. Google osti aiemmin syksyllä vuonna 2010 perustetun yrityksen ja on nyt integroinut sen osaksi palvelujaan. Esimerkissä api.ai:lla luotu botti ehdottaa keskustellen juuri erilaisia reseptejä olemassaolevista aineksista.

Toimivan botin voi ottaa käyttöön esimerkiksi Facebookin Messengerissä, Twitterissä, Slackissa, Skypessä tai Google Home -palvelussa.

Kokeilin, ilman minkäänlaista kokemusta tekoälystä, käyttöliittymäsuunnittelusta tai ohjelmoinnista, luoda yksinkertaisen asiakaspalvelijabotin api.ai:lla. Idea oli yksinkertainen: aina kun joku puhuu viestinnällisistä tarpeista firman sisäisessä slackissa, botti ehdottaa yhteydenottoa allekirjoittaneeseen.

Syötin palveluun neljä englannikielistä esimerkkilausetta, kuten "we need communications on this project". Noin viidessä minuutissa sain aikaan Slackissa toimivan botin, joka osaa reagoida täysin toisenlaisiin, mutta saman sisältöisiin lauseisiin, kuten "maybe PR could help us out on this task".

Huomionarvoista on se, että palvelun koneoppiminen tunnistaa kysyjän - asiakkaan - intention automaattisesti ilman, että jokaista mahdollista versiota kysymyksestä tulisi syöttää sille etukäteen - mikä olisi tietysti mahdoton tehtävä.

Yle kertoi alkuviikosta aloittavansa kokeilun bottien kirjoittamista urheilu-uutisista. "Toiston minimoimiseksi robotille on syötetty useita variaatioita tapahtumista, jolloin sen tuottama teksti elävöityy", jutussa kerrotaan.

Juuri tämä on siis yksi merkittävä ero Api.ai:n toimintalogiikkaan. Keinoäly "ymmärtää" asiayhteydet eikä erillisiä lausevariaatioita tarvitse käsin syöttää.

Koneoppiminen on yksi tekoälyn muoto. Se on kehittynyt nopeasti pääasiassa kahdesta syystä. Tietokoneiden laskentateho on kasvanut valtavasti ja koneluettavan aineiston määrä on räjähtänyt internetin ansiosta.

Vaikka suomea ymmärtäviä helppokäyttöisiä sovelluksia ei vielä ole paljon, edellä kuvatun esimerkin valossa on selvää, että tekoälyn käyttäminen markkinoinnin ja myynnin työkaluna on asia, johon on perehdyttävä heti eikä viiden vuoden päästä.

Toivottavasti silloin emme lue M&M:stä, kuinka Suomi on keskustelevien käyttöliittymien Bulgaria.

Kirjoittaja Timo Nurmi on viestintätoimisto Vapa Impactin toimitusjohtaja ja perustajaosakas, joka on keskittynyt erityisesti verkon tuomiin mahdollisuuksiin. Timoa voi seurata Twitterissä @ttnurmi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö