Sosiaalinen sukellusvene

Timo Nurmi 14.9. 08:32 päivitetty 14.9. 13:58

Menestyjä haastaa aikansa itsestäänselvyydet

Timo Nurmi

Kiitos radion, “koko maailma muuttuu yksiksi valtaviksi aivoiksi, kykeneviksi vastaamaan jokaisella osasellaan”, kirjoitti yksi historian merkittävimmistä keksijöistä, Nikola Tesla vuonna 1904. Elokuvan keksiminen taas tarkoitti, jos uskotaan D.W. Griffithiä vuodelta 1920, sitä että “lapset tulevat oppimaan kouluissa kaiken elokuvien kautta. Varmuudella voidaan ainakin sanoa ettei heidän tarvitse enää koskaan lukea historian kirjoja.”

Vuonna 1970 Sloan-säätiön raportti vertasi kaapelitelevision syntyä, ei enempää eikä vähempää kuin kirjapainon kehittämiseen: “nyt nähtävillä oleva vallankumous ei ainakaan kalpene sen rinnalla … se voi jopa olla suurempi.”

Yllä olevat esimerkit ovat Tim Wun kirjasta The Master Switch: The Rise and Fall of Information Empires. "Jokaisella aikakaudella ajatellaan, että nyt elämme modernia aikaa, mutta nyt todella elämme sitä", Wu siteeraa Tom Stoppardin romaanihenkilöä kirjasta The Invention of Love - sijoittuen vuoteen 1876.

Jokainen näistä keksinnöistä on kyllä muuttanut elämäämme muttei sentään koko olemassaolomme perustaa. Informaatioteknologiset vallankumoukset noudattavat usein samaa kaavaa: jonkun harrastuksesta toisen bisnekseksi - vapaasta kontrolloiduksi - avoimesta suljetuksi.

Wu aloittaa kirjansa kertaamalla puhelimen syntyvaiheita. Teknologian isänä pidetään yleisesti Alexander Bell- johtihan keksintö yhteen viime vuosisadan suurimmista monopoleista, American Telephone & Telegraph -yhtiöön, AT&T:hen.

Tekniikkaa kehitettiin kuitenkin samaan aikaan monella taholla. Bellin maanmies Elisha Gray jätti samaan teknologiaan liittyvän patenttihakemuksen samana päivänä. Saksalainen Johann Philip Reis esitteli toimivan puhelimen Frankfurtin fyysiselle seuralle jo 16 vuotta ennen Belliä. Seitsemänkymmentä todistajaa vannoi oikeudessa Pennsylvanialaisen Daniel Drawbaughin kehittäneen puhelimen prototyypin vuonna 1869.

Historia on täynnä esimerkkejä, kirjoittaa Wu, joissa keksintöjä syntyy yhtä aikaa. Onko kyse sattumasta? Ei, vaan tavallaan olosuhteiden pakosta. Bellin aikaan puhelimen keksintöön johtanutta tiedettä tehtiin monella rintamalla yhtä aikaa: moni pystyi sitten laittamaan olemassa olevat palaset kokoon.

Näen näissä kahdessa Wun esiin nostamassa prinsiipissä - informaatioteknologian syklissä ja samanaikaisissa keksinnöissä - paljon yhtymäkohtia käynnissä olevaan tekoälyn ympärillä tapahtuvaan liikehdintään.

Keskustelin pari viikkoa sitten ensimmäisessä Tekoäly- ja viestintä -ryhmän tapaamisessa monenlaisista taustoista tulevien ihmisten kanssa. Samalla oma perspektiivi tekoälyn mahdollisuuksiin laajeni. Kuinka Jyväskylän yliopistossa tutkitaan kuinka tekoäly muuttaa vuorovaikutusta työpaikalla. Tai kuinka Wimma CC tutkii sitä miten tekoäly voisi kyselyiden sijaan auttaa selvittämään yritysten kulttuuria esimerkiksi muutostilanteissa.

Samalla lailla kuin sosiaalisen median syntyaikoina - tai radion syntyaikoina, kuten Wu kirjassaan kuvaa - tekoälyn ympärille on syntymässä harrastajayhteisöjä. Eikä ideoita tai tekemisen suuntaa rajoita mikään.

Miksi Bell kaikesta huolimatta oli se, joka menestyi ja jäi historiaan? Ainakin kahdesta syystä.

Hän ei ollut vain keksijä vaan sellaisen yrityksen perustaja joka halusi horjuttaa vallitsevaa status quoa - sähkettä. Bell oli ulkopuolinen. Mutta sekään ei riittänyt. Viime kädessä mukaan tarvittiin rahaa, nimittäin J.P. Morganin - aikansa suurimman monopolistin - rahaa.

Nämä kaksi syytä on hyvä pitää mielessä jos aikoo jäädä tekoälyn avulla nimenä historian sivuille - tai bittiavaruuteen. Keksinnöt syntyvät kyllä vääjäämättä. Mutta se, joka haastaa aikansa itsestäänselvyydet ja kykenee luomaan visiostaan uskottavaa liiketoimintaa, menestyy.

Kirjoittaja Timo Nurmi on viestintätoimisto Vapa Impactin toimitusjohtaja ja perustajaosakas, joka on keskittynyt erityisesti verkon tuomiin mahdollisuuksiin. Timoa voi seurata Twitterissä @ttnurmi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.