Sosiaalinen sukellusvene

Timo Nurmi 12.1. 08:26 päivitetty 3.3. 15:37

Mikä teitä viime vuonna kiinnosti?

Kukin juttu saa ansionsa mukaan ja osa kannattaakin unohtaa. Niitä, joita pidettiin näkemyksellisinä, myös jaettiin paljon. Nämä viisi teemaa keräsivät eniten jakoja.

Erilaiset trendiraportit ja ennustukset tulevalle vuodelle ovat suosittuja näin vuoden alkupuolella. Näkemyksiä on yhtä paljon kuin ihmisiä ja usein postauksilla halutaan tietysti korostaa kirjoittajan omaa kauppatavaraa ja osaamista.

Tällä kertaa päätin kuitenkin antaa äänen lukijoille ja kertoa, mikä viime vuonna kiinnosti.

Julkaisimme vuoden aikana tässä blogissa 36 kirjoitusta. Aiheet vaihtelivat laidasta laitaan. Osa herätti aktiivista keskustelua somessa, osaa ei noteerattu lainkaan.

Kukin juttu saa ansionsa mukaan ja osa kannattaakin unohtaa. Niitä, joita pidettiin näkemyksellisinä, myös jaettiin paljon. Mutta mitkä viisi teemaa keräsivät eniten jakoja?

5. Brändin paluu markkinointiin

Maaliskuussa kirjoitimme, kuinka brändimarkkinointi on taas nousussa, eikä pelkkä taktinen ohjaava klikkimainonta sittenkään vienyt pottia. Antropologiaa tutkineen tohtori ja markkinointimies Bob Deutschin mukaan brändin ei pitäisi pyrkiä keskusteluun ihmisten kanssa, vaan olemaan osa narratiivia, jonka ihminen muodostaa itsestään.

Tuotteen tai brändin pitäisi tuoda jotain uutta siihen, miten näen itseni. Syntyy oivallus: ymmärrän nyt, että sen avulla voin olla vielä enemmän sitä, mitä olen aina halunnut olla. Brändi vapauttaa jotain piilossa ollutta.

4. Strategian tekeminen on helppoa

Jos lukioikäiset osaavat laatia strategian oikeilla työkaluilla, se ei voi olla kovin vaikeaa, kirjoitettiin tammikuussa. Markkinoinnin professorin Pekka Mattilan mukaan markkinoinnin tehtävä on ratkoa bisneksen, pelkistetysti siis sen kassavirran, haasteita. Se onnistuu esimerkiksi vastaamalla neljään kysymykseen:

A. Mikä tai mitkä ovat ne liiketoiminnan haasteet, joihin tartutaan? B. Keihin on vaikutettava valittujen haasteiden ratkaisemiseksi ja millaisia ajatuksia on muutettava tai vahvistettava? C. Mikä on valituille sidosryhmille tärkeää? D. Millaisilla keinoilla ja kanavilla tavoitteeseen pyritään?

3. Työntekijälähettilyys on uusi somehype

Syyskuussa puhuttiin työntekijälähettilyydestä. Kuinka saada työntekijät jakamaan yrityksen sisältöjä omissa sosiaalisissa verkostoissaan? Uudet alustat kuten Smapshare auttavat. Kolmen osa-alueen on silti oltava kunnossa: henkilöstö tarvitsee luvan, osaamisen ja motivaation.

Silti sisältö on reseptin kaikkein tärkein ainesosa: jos haluat, että työntekijäsi jakavat sisältöjä, tee niistä niin hyviä, että he haluavat jakaa niitä. Kun työntekijä on ylpeä työstään ja työpaikastaan, jakaminen on luonnollista. Lisäksi, kun hän on ylpeä myös sisällöstä, homma toimii.

2. Tutkijoita kaivataan someen tasapainottamaan keskustelua

Somekeskustelusta ja tieteen asemasta kirjoitellaan paljon. Mutta osallistuvatko tutkijat keskusteluun – Alf Rehn tai Jarno Limnell lukuunottamatta – ja jos, mikseivät? Tätä mietittiin joulukuussa.

Yliopistojen ja rahoittajien pitäisi toimia kuin yritystenkin: auttaa, opastaa ja motivoida tutkijoita. Ja ennen kaikkea mahdollistaa yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen rahallisesti: jos pisteitä tulee vain vertaisjulkaisuista, miksi kukaan käyttäisi aikaa muuhun?

1. Kuinka viedä asiakaspalvelu verkkoon

Asiakaspalvelu sosiaalisen median kanavissa on jokaisen yrityksen agendalla juuri nyt. Usein sitä jo tehdään, joskus vasta mietitään. Kuinka norjalainen DNB-pankki on onnistunut loistamaan someasiakaspalvelussa? Käytännön vinkkejä antava keissistoori helmikuulta oli vuoden jaetuin juttu.

Näin siis, hyvät lukijat, raati on puhunut. Ennustajalla ei ole tähän mitään lisättävää.

Kirjoittaja Timo Nurmi on Vaikutustoimisto Zipipop Freudin strategiajohtaja ja perustajaosakas, joka on keskittynyt erityisesti verkon tuomiin mahdollisuuksiin. Timo on helmi-toukokuun vanhempainvapaalla Tokiossa. Kuulumisia voi seurata osoitteessa blogit.image.fi/ikumen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö