Sosiaalinen sukellusvene

Rami Saarela 17.8. 09:32

Onko lehdistötiedote kuolemassa sukupuuttoon?

Rami Saarela

Blogien ja viimeistään sosiaalisen median myötä jokainen ihminen voi olla oma mediansa, jolla on myös oma yleisönsä.

Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus uuden viestintäteknologian tai -tavan myötä veikata kuolemaa jollekin vanhalle viestintätavalle. Myös lehdistötiedotteesta on vastaavia väitteitä näkynyt. Olen jopa itse saattanut aihetta keskustelussa kärjistää väittämällä näin.

Yritykset ovat aina ottaneet käyttöön nopeastikin markkinoille tulleita viestintäteknologiota ja kehittäneet omia. Sanomalehtiä seurasi henkilöstölehdet ja asiakaslehdet, internetiä seurasi intranetit ja erilaiset yritysten nettipalvelut, sosiaalinen media on laajasti käytössä. Mitään vanhaa ei oikeastaan ole hylätty, on tullut vain enemmän kanavia. Multimediaromput tosin ovat aika harvassa ja hyvä niin, ei ollut ainakaan oma suosikki.

En kuitenkaan lähtisi veikkaamaan lehdistötiedotteelle kuolemaa, yhtään sen enempää kuin televisio olisi tappanut radiota tai internet olisi tappanut sanomalehdet. Jäin miettimään asiaa taas viime viikolla, kun luin uutisia Jenkeistä. Presidentti oli aloittanut omat uutislähetyksensä.

Tiedottaminen monikanavaistuu, sen kehityksen voi nähdä. Esimerkki on Donald Trump, joka perusti juuri uuden tiedotuspalvelun Twitter-tilinsä rinnalle. Real Newsin, joka tekee lähes juuri sitä, mitä lehdistötiedotekin.

Lehdistötiedotteenkin tavoite on kertoa asiasta ja ohjata keskustelua yhteisölle positiiviseen suuntaan, esittämällä yhteisön argumentit toiminnan tai tapahtuneen puolesta. Toimittajien ja yleisön tehtävä on sitten vetää siitä omat johtopäätöksensä.

Trumpin Real News tekee toki paljon enemmän. Se pyrkii tuomaan aiheet suoraan kuluttajille asti ilman hänen paljon arvostelemiaan vääristeleviä toimittajia, jotka kirjoittavat fake newsejä. Trumpin argumenttia en niele. En henkilökohtaisesti usko, että yhdysvaltalaismedia ja toimittajat tekevät fake newseja ja uskon suuren osan suomalaisista jakavan näkemykseni. Mutta, ilmiössä on muitakin näkökulmia, jotka puhuvat tiedottamisen monikanavaistumisen puolesta.

Blogien ja viimeistään sosiaalisen median myötä jokainen ihminen voi olla oma mediansa, jolla on myös oma yleisönsä. Voi siis ajatella, että yhteisöjen omat mediat, mitä Trumpin real news myös on, ovat tasa-arvoistaneet pääsyä tiedon lähteeseen ja antaa jokaiselle mahdollisuuden tehdä oma toimituksellinen valinta. Sama ilmiö näkyy myös siinä, että nykyään yritykset kutsuvat esim. lehdistötilaisuuksiinsa todella paljon bloggareita, tubettajia ja muita suuria yleisöjä omaavia. Tiedotustilaisuus siis lienee terminä lähempänä, sillä sidosryhmiä on monia. Termi on toki vanha ja hyväksi havaittu.

Yhteisön sidosryhmäsuhteiden näkökulmasta kyse ei oikeastaan ole siitä, että pelkästään lehdistöä olisi pitänyt palvella jonkun muun syyn takia, kuin siitä että lehdistöllä on aina ollut suuria yleisöjä ja sitä kautta valtaa vaikuttaa liiketoimintaan. Sen takia sitä on pyritty pitkään palvelemaan hyvin sen lähtökohtia ja tarpeita mahdollisimman hyvin huomioon ottaen. Lehdistöllä on todellista valtaa demokratiassa ja hyvä niin. Nyt muut kanavat ja vaikuttajat ovat kasvaneet lähes yhtä merkittäviksi ja yhteisöt yrittävät palvella niitä yhtä hyvin kuin toimituksia.

Trumpin real news -esimerkki kuitenkin kertoo siitä, että kokonaisuus ei tietenkään ole näin yksinkertainen. Yleisö tarvitsee hyvin analysoituja näkökulmia tarkistetuista faktoista, sekä näkemystä tapahtumien yhteiskunnallisista konteksteista ja vaikutuksista. Laadukkaat toimittajat ja bloggaajat varmistavat tämän. Silti, suosittelen aina mahdollisuuksien mukaan puhumaan myös omalla medialla kuluttajille ja asiakkaille myös suoraan, kun on tiedotettavaa.

Ai niin, vielä siitä lehdistötiedotteesta. Sen perustarve yhteisöille säilyy silti tärkeänä, kuten myös lehdistön rooli yhtenä tärkeimpänä sidosryhmänä. Vaikka moni lehdistötiedote nykypäivänä saattaa jäädä kaiken muun hälyn keskellä vähälle huomiolle se ei tarkoita että sillä ei olisi roolia.

Rooli on tasa-arvoistava ja varmisteleva, kun kaikki eivät sattuneet huomaamaan twiittiä asiasta. Hyvään yrityskansalaisuuteen kuuluu läpinäkyvyys. Jos ei muuta, niin asiasta ainakin jää jälki, että yritys yritti kertoa asiasta.  Kaikki yrityksen asiat eivät vaan aina kiinnosta, kaikista aiheista ei ole puheenaiheeksi.

Semantiikkaa toki, mutta ehkä lehdistötiedotetta, kuten myös lehdistötilaisuutta, on parempi jatkossa kutsua tiedotustilaisuudeksi ja tiedotteeksi, ainakin silloin kun se on tarkoitettu useimmille ryhmille.

Kirjoittaja Rami Saarela on Vapa Impactin partneri ja strategiajohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.