Sosiaalinen sukellusvene

Rami Saarela 9.2. 08:04

Vaihtoehtomedia kirjoittaa teistä, tarvitsetko kriisiviestintää?

Rami Saarela

Julkisuustrategioiden näkökulmasta kannattaa huomata ero valinnan ja valheen välillä.

Maineenhallinnassa on kannettu jo vuosikymmeniä erityistä huolta lehdistökirjoittelusta -  siitä, mitä yrityksestä kerrotaan ja kirjoitetaan. Edelleen kriisiviestintä keskittyy maineriskeihin erityisesti tällä osa-alueella, ja niin pitääkin.

Saattaa kuitenkin olla, että rinnalle hiipii uusi maineuhka: se, missä yrityksestä kirjoitetaan. Vale- ja vaihtoehtomediat ovat jo nostaneet päätään useissa maissa, ja Suomi seurannee perässä. Avauksia on jo nähty.

Yrityksen maineelle saattaa olla yhtä haitallista olla kriittisen tai negatiivisen kirjoittelun kohteena kuin toisaalta esiintyä medioiden sivuilla, jotka liittävät yhtiön esimerkiksi arvomaailmaltaan aivan väärään yhteyteen. Positiivinen maininta muuttuukin väärässä ympäristössä negatiiviseksi ja maineuhkaa pitää ainakin yrittää hallita kriisiviestinnän avulla.

Tämä tuo uuden ulottuvuuden tulevaisuudessa niin kriisiviestintään ja maineenhallintaan kuin julkisuusstrategioihin.

Mitä tehdä, jos yritys päätyykin aivan väärien medioiden sivuille? Miten hallita sitä, kuka tai mikä yrityksestä kirjoittaa? Se ei tällä aikakaudella enää ratkea rajoitetulla tiedotejakelulistalla, sosiaalisesta mediasta ja muilta lehdiltä lainaaminen on enemmän tapa kuin poikkeus. Suoria ratkaisuja ei ole, mutta asiaa kannattaa jokaisen kriisiviestintää suunnittelevan alkaa miettiä. Varautuminen kun on maineenhallinnan ytimessä.

Julkisuustrategioiden näkökulmasta kannattaa kuitenkin myös huomata ero valinnan ja valheen välillä. Lakien puitteissa kaikilla on oikeus valita näkökulmansa ja ne asiat, mistä kirjoitetaan. Ainakin minun mielestä. Kunhan omat kriteerinsä avoimesti kertoo.

Rohkeampi yritys tai brändi voi nähdä kehityksessä myös mahdollisuuksia. Jos 'any publicity is good publicity', saattaa olla, että ehdotetusta aiheesta kirjoittamisen kynnys on helpommin ylitettävissä hieman erilaisilla kriteereillä pelaavissa medioissa. Valehtelijoiden kanssa ei liene kannata vehdata kenenkään.

Kirjoittaja Rami Saarela on Vapa Impactin partneri ja strategiajohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

28.03.2017 09:58

Hille Korhosesta Nokian Renkaiden toimitusjohtaja

Nokian Renkaat Oyj:n hallitus on nimittänyt tekniikan lisensiaatti Hille Korhosen (s. 1961) Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi. Nokian Renkaat tiedotti nimityksestä tiistaina. Korhonen aloittaa tehtävässään 1.6.2017.

Kommentti

28.03.2017 10:21

Seppälä horjuu, mutta kajahtiko Kalasatamasta pelastus?

Vaateketju Seppälän väki jännittää, päästääkö käräjäoikeus yhtiön yrityssaneeraukseen vai onko edessä Anttilan kohtalo eli konkurssi. Toivoa henkiin jäämisestä antaa Helsingin Kalasataman kulmilta maanantaina kiirinyt uutinen.

Nimitykset

28.03.2017 09:45

Toimistokonkari Torin mediamyynnin johtoon

Mika Räihä on nimitetty Tori.fi:n mediamyynnin johtajaksi. Hän siirtyy Toriin Sanomalta, jossa hän johti ohjelmallisen ja tulospohjaisen mainonnan tiimiä.

Media

28.03.2017 08:49

Tässä asiassa radio on edelleen lyömätön

Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teoston teettämän musiikinkäyttötutkimuksen mukaan radio on edelleen käytetyin ja tärkein taustamusiikin lähde. Nettiradion kuuntelu on tutkimuksen perusteella sen sijaan vielä vähäistä.