Sosiaalinen sukellusvene

Rami Saarela 19.9. 08:29

Viestijä – onko roolisi seurata vai tehdä?

Rami Saarela

Palaan aika ajoin viestinnän perusajatuksen pariin, johon uskon: kuluttajamarkkinoilla syntyvät viestintäinnovaatiot siirtyvät lähes kaikki jossain kohden myös yritysviestintään.

Törmäsin aiheeseen taas, kun pohdin muutosviestintää liiketoimintaa vetäneen henkilön kanssa, jolla on pitkä kokemus muutosten läpiviennissä. Hän sanoi, että muutosta ajaville toimijoille on aina tilausta. Usein viestinnän ihmiset kuitenkin hakevat rooliaan, jäävät jotenkin hieman sivuun.

Lähdin hakemaan vastausta tutusta kaavasta, uudet viestintätavat ja  -teknologiat siirtyvät nopeasti yritysviestintään. Miksi eivät siis tavat tehdä töitä siirtyisi aidan pimeälle puolelle yhtä lailla.

Viestintäihmiset ovat ammentaneet työtapoihinsa huomattavan määrän oppia journalismista. He ovat peilanneet heille aikanaan tärkeimmän sidosryhmänsä toimintaa, ajatelleet kuin he. Se on tehnyt heistä parempia ammatissaan, aivan kuten hyvä asiakaspalvelija, joka osaa asettua asiakkaan asemaan.

Viestijän kannattaa kuitenkin tunnistaa roolinsa päivittäisessä tekemisessä. Journalistisen otteen soveltaminen yritysviestinnän työssä kätkee sisäänsä sudenkuopan. Journalistin vierasperäinen synonyymi reportteri kuvaa roolin sisältämää ansaa vielä paremmin. Hän raportoi, pyrkii kuvailemaan ja kertomaan tapahtuneesta. Hän on objektiivinen sivustaseuraaja.

Peilattu rooli asettaa kuin automaattisesti viestijän sivustaseuraajaksi, kun muu liiketoiminta toimii.

Ihmisillä on työssään monia rooleja, sama pätee viestijöihin. Hänen pitää toki osata asettua myös toimittajan rooliin toimiessaan lehdistön kanssa tai vaikkapa tehdessään henkilöstölehteä, mutta ammatti vaatii paljon enemmän. Seuraajan on sujahdettava tekijän rooliin saumatta.

Viestinnän pääsystä johtoryhmiin ja kulmahuoneeseen on puhuttu, ja kauan. Ehkä kehitys ja tervehtyminen alkaa, kun tunnistetaan oireet.

Viestijä, pysähdy miettimään työrooliasi. Oletko liian usein reportterin kengissä, objektiivinen sivustaseuraaja? Se sama rooli saattaa pitää sinut pois kulmahuoneesta, sivustaseuraaja kutsutaan paikalle huomattavasti harvemmin kuin tekijä.

Kirjoittaja Rami Saarela on Vapa Impactin partneri ja strategiajohtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö