Sosiaalinen sukellusvene

Rami Saarela 1.9.2015 08:35 päivitetty 4.2.2016 11:00

Yhteiskuntasopimus, markkinointi ja peen puhuminen

Markkinoinnin tekijä miettii yhteiskuntasopimuksen tarpeen lähtökohtia toisin. Hinta ei ole liian kallis, jos hintamielikuva on asiakkaan päässä kohdallaan.

Suomalaisia tuotteita ei osteta tarpeeksi ja ne ovat liian kalliita, vienti tökkii. Ainakin ensimmäinen haaste on erittäin tuttu markkinoinnin tekijälle ja toinenkin, ainakin hintamielikuvan kautta.

Ratkaisuksi yhteiskuntasopimuksessa Suomen alhoon tarjotaan reseptiä, työn hinta alas ja tuoteinnovointi. Jo kuusikymmentäluvulla kehitetyn 4P -mallinkin - (Product (tuote), Price (hinta), Place (saatavuus) ja Promotion (viestintä) - mukaan, yhtälöstä puuttuu kaksi viimeistä peetä. Placement ja Promotion.

Malli on nykypäivään hyvin yksinkertaistava eikä vastaa kaikkeen, mutta se on simppeli ja sitä opetettiin kun suurin osa nykypäättäjistä istui koulussa. Lisäksi se antaa mahdollisuuden kirjoittaa peetä otsikkoon.

Markkinoinnin tekijä miettii yhteiskuntasopimuksen tarpeen lähtökohtia toisin. Hinta ei ole liian kallis, jos hintamielikuva on asiakkaan päässä kohdallaan. Kysyntää voi myös luoda. Kysyntää syntyy, kun brändi on kohdallaan.

Jos jostain tuotteesta ei tiedä, se ei ole olemassa. Tuote pitää löytyä kaupasta (placement) ja asiakkaiden pitää tuntea se (promotion). Kumpaakaan kohtaa ei säästämällä tehdä, myynti, markkinointi ja viestintä maksaa.

Mitä jos kaksi ensimmäistä peetä, tuote ja hinta, ovatkin jo kohdallaan. Ehkä virheitä on tehty kahden viimeisen peen kohdalla ja tekemisten laatu ei ole ollut kohdallaan? Vielä todennäköisempää on, että esimerkiksi myynninedistämistä on ehkä vain tehty aivan liian vähän.

Ja määrällä on väliä. Supercellistä suomalaisyritykset voivat ottaa oppia monessa. Yhtiö teki viime vuonna 1,5 miljardin euron liikevaihdon. Markkinointiin yhtiö käytti noin 400 miljoonaa euroa, eli neljänneksen liikevaihdostaan.

Niin kauan, kun myynti ja markkinointi tuottaa enemmän kuin se maksaa, sitä kannattaa tehdä. Ja koko ajan, 24 tuntia vuorokaudessa, seitsemän päivää viikossa.

Kaipa sitä voi katsoa peiliinkin, ammattikunta jonka perustehtävä on saada asioita kaupaksi, ei ole saanut päättäjiä ymmärtämään omia palveluitaan ja niiden etuja. Sitä mitä päättäjä ei ymmärrä, siihen hän ei voi tarttua. Hinta on helppo ymmärtää, sen osatekijöihin voi tarttua.

Määrä mättää varmaan tässäkin, ehkä jokaisen meidän markkinointi- ja viestintäammattilaisen pitäisi aina puhua enemmän peetä päättäjiä tavatessaan. Uskon, että he ovat kyllä tottuneet siihen. Mutta paino tietenkin kahdella viimeisellä peellä.

Kirjoittaja Rami Saarela on Vaikutustoimisto Zipipop Freudin perustajaosakas ja luova johtaja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö