Suomi-mafia maailmalla

Sami Viitamäki 1.12. 07:44

Onko bisneksesi keinoälyn kestävä?

Keinoäly nähdään yrityksissä tärkeänä, mutta yksityiskohdat loistavat poissaolollaan.

Keinoäly, koneoppiminen ja robotit puhuttavat.

Nyt, kuten sata vuotta sittenkin, jotkut ennustavat, että uusi teknologia tekee työstä tarpeetonta. Jotkut ennustavat jopa, että koneet tuhoavat ihmiskunnan. Itse työskentelen asiakkaamme IBM:n kanssa säännöllisesti keinoäly Watsonin mahdollisuuksien parissa, ja näen horisontin huomattavasti valoisampana.

Keinoäly, kuten muutkin teknologiat, on ihmisälyn jatke ja laajennus, ei uhka sille. Ja vaikka koneet ottavat jatkossa yhä suuremman osan rutiinitöistä, keksivät ihmiset kyllä tekemistä, kuten aiemminkin. Onnellisuus ja hyvinvointi nousevat tuottavuuden kanssa käsi kädessä, ja keinoälyn potentiaali kasvattaa juuri tuottavuutta on suuri. Yksi kiinnostavimmista alueista on esimerkiksi ohjelmoinnin jättäminen koneille itselleen.

Jokainen meistä käyttää keinoälyä esimerkiksi käyttäessään sosiaalia verkostoja ja hakukoneita tai ostaessaan tuotteita verkkokaupasta. Google on jo ilmoittanut muuttuvansa ‘mobile first’ yrityksestä ‘AI first’ yritykseksi, ja myös esimerkiksi Facebook, Amazon, Salesforce ovat tehneet keinoälystä keskeisen strategisen kehitysalueen.

Kuitenkin usein kun kysyn miten keinoäly on otettu huomioon juuri sinun organisaatiosi ja bisneksesi kasvusuunnitelmassa, vastaus on häilyvä. Aihe nähdään tärkeänä, mutta yksityiskohdat loistavat poissaolollaan. Seuraavassa seitsemän kohdan lista, joka helpottaa bisneksesi ja markkinointisi viemistä keinoälyn pimeältä keskiajalta ajantasalle.

  1. Oppiminen
    Mitä yrityksesi tulee kipeimmin oppia? Missä ovat suurimmat mahdollisuudet piilevien yhteyksien löytämiseen ja toimintaympäristön ennustamiseen? Nämä ovat koneoppimisen ja keinoälyn lupaavimpia sovellusalueita. Ja keinoäly ei tarkoita ainoastaan kilpailuetua vaan kohta jo kilpailukykyä; monella alalla yritys joka ei aseta keinoälyä yhdeksi liiketoimintansa peruspilariksi, on pian entinen yritys. Muista, että tämä tarkoittaa jatkuvaa oppimista ja pitkää peliä. Ratkaisusi ei ole valmis kun se tulee maailmaan. Päinvastoin, se on kuin vastasyntynyt, jolla on valtava halu oppia. Nykymaailmassa, jossa mikään ei ole varmaa, tämä on koko yritykselle erittäin terve näkökulma.
  2. Asiakasarvo
    Miten parannat asiakkaasi maailmaa? Keinoälyllä on valtava potentiaali tarjota arvoa ihmiselle, ei vain yritykselle. Arjen sujuvoittaminen, aiemmin mahdottoman tekeminen mahdolliseksi, paremman ymmärryksen mahdollistaminen, tarkempi räätälöinti, yhteydenpito tärkeiden ihmisten tai asioiden kanssa, sekä viihdyttäminen ja pelaaminen ovat vain joitakuita näistä. Maailmassa, jossa keinoälyn lisaksi myos Design-ajattelu on eräs suurimmista liiketoimintaa muokkaavista trendeistä, asiakkaan saamaan arvoon keskittyminen on olennaista. Jotkut vakuutusyhtiöt Yhdysvalloissa antavat jo alennusta ja ilmaisia älylaitteita asiakkailleen, jotka tarjoavat datan yhtiöiden keinoälyn käyttöön.
  3. Data
    Mistä tuotat tietovirran? Oppiakseen keinoäly tarvitsee suuren määrän dataa. Jatkuvasti. Peukalosääntönä on ‘mitä enemmän sitä parempi’. Mutta luonnollisesti on hyvä jos tiedät myös, miten tieto ja ratkaistava ongelma linkittyvät, tai vähintään omaat teorian tai arvauksen tästä. Keinoäly voi tarjota apua tavoilla, joita ihminen ei osaa ennalta arvata, kunhan tietoa on tarjolla. Tutkimusyritys L2 linjaakin, etta arvo määritellään tulevaisuudessa datasensorien määrän ja toiminnallisen älyn tulona. Pidä siis huoli siitä, että datastrategiasi on ajan tasalla, ovatpa datalähteesi sitten sisäisiä, suoraan käyttäjiltä tulevia, tai kolmannen osapuolen tarjoamia.
  4. Autonomia
    Kuinka paljon suot keinoälysovelluksellesi itsenäisyyttä? Nick Bostrom linjaa Superintelligence-kirjassaan kolme tasoa, joilla keinoäly voi toimia ihmisen tai organisaation hyödyksi: ‘Oraakkeli’ kertoo mitä käyttäjän tarvitsee milloinkin tietää, ja käyttäjän vastuulle jaa toimiminen. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Googlen haku; ‘Lampun Henki’ voi tiedonvälityksen lisäksi myös toteuttaa käyttäjän toiveet, mutta ainoastaan tämän tätä pyytäessä. Tästä esimerkkinä henkilökohtaiset assistentit, kuten Siri tai Google Assistant; ‘Suvereeni’ puolestaan pyytää käyttäjältä lähinnä suuret linjaukset ja pääperiaatteet, mutta toimii sen jälkeen itsenäisesti. Joidenkin rahoitusinstituutioiden ja fintech-startupien robotti-portfoliot ovat esimerkkejä tästä.
  5. Vuorovaikutus
    Mitkä ovat brändisi keskustelukyvyt? Keinoälyn myötä yrityksesi vuorovaikuttaa asiakkaiden, työntekijöiden, ja muiden sidosryhmien kanssa enenevissä määrin sekä teksti- etta aanipohjaisissa ymparistoissa. Puhe on kaikkein inhimillisin käyttöliittymä, ja brändisi kilpistyy näissa ympäristöissa vastauksiin, kysymyksiin, sekä vuorovaikutuksen persoonallisuuteen. Googlen Translate-palvelu mahdollistaa pian myos kieltenväliset keskustelut – jopa kielillä joita se ei ennestään tunne. Mikrointeraktiot ja keskustelun tyyli nousevat tärkeiksi brändin rakentajiksi, ja myös analytiikka ja metriikka tulee suhteuttaa näihin uusiin vuorovaikutuskeinoihin.
  6. Arkkitehtuuri
    Miten rakennat sovelluksesi? Keinoälyn ekosysteemi on jo nuoressa iässään runsas ja kukkiva puutarha, jossa seka pilvipalveluja että on-site ratkaisuja on tarjolla runsain määrin niin suuryritysten analytiikkatarpeisiin kuin tukitoimintoihinkin, toimialakohtaisesti. Teknologiapinoon kuuluu lukuisia eri tasoja luonnollisen kielen ja konseptien ymmärtämisestä datatieteisiin, koneoppimiseen, datan keräämiseen ja erilaisiin yleiskirjastoihin.
  7. Ihminen
    Viimeisenä, muttei vähäisimpänä, sinun tulee suunnittella keinoälysi ihmiskomponentti. Keinoäly ei vielä toviin tule toimeen täysin omillaan. Ihmisiä tarvitaan syöttämään koneille suuria määriä dataa, joko käyttäytymisellään tai manuaalisesti, mutta myös valmentamaan keinoälyä siinä, mitkä sen arvauksista ovat oikeita ja mitkä vääriä, sekä hoitamaan tilanteet, joita keinoäly ei pysty itsenäisesti ratkomaan. Googlen A.I. Experiments on hyvä esimerkki siitä, miten koko internetin käyttäjäkunta voidaan valjastaa opettamaan keinoälyä.

Miten sitten käytämme keinoälyä nykyisessä työpaikassani?

Tällä hetkellä New Yorkin toimistollamme on tekeillä on monia sovelluksia muun muassa pankki-, rahoitus-, kuluttajatarvike-, teknologia-, ja urheilutoimialoilla. Lähimpänä sydäntäni on ehkä silti asiakkaallemme TD Ameritradelle viime vuonna tekemämme ‘Most Confident Fan’ -sovellus, joka otti uuden kulman NFL-sponsorointiin.

Loimme osallistavan kampanjan, joka seurasi, miten fanien itsevarmuus joukkueeseensa sosiaalisessa mediassa korreloi joukkueen menestyksen kanssa. Projekti, joka alun alkaen oli hyvinkin kokeellinen, ennusti NFL-mestareiden Denver Broncosin jokaisen pelin oikein, mukaanlukien joukkueen voittoisan Super Bowlin, jossa Broncos oli yleisen mielipiteen mukaan altavastaajana. Kampanjan menestys on johtanut jo useampaan uuteen aloitteeseen esimerkiksi asiakaspalvelun ja sijoittajakoulutuksen alueilla.

Miten sinä valmistat yrityksesi koneiden valtakauteen?

Kirjoittaja Sami Viitamäki on Havas New Yorkin Executive Digital Director, ja työskentelee päivittäin digitaalisen median, palvelumuotoilun ja keinoälyn parissa. Ennen muuttoaan New Yorkiin Sami työskenteli Digital Strategina TBWA\Helsingissä.