Totuus

Kati Haapakoski 16.12.2016 07:42

Älypuhelimessa on kaikki

Karoliina Paavilainen
Kati Haapakoski on M&M:n uutispäällikkö.

Teknologioiden avulla tapahtuvaan markkinointiin pätevät samat säännöt kuin muuhunkin markkinointiin.

Suuri osa ihmisistä räplää kännykkää vaikkapa puoli yhdeksän uutisia katsellessaan. He somettavat tai hakevat uutisaiheeseen liittyvää tietoa muista medioista. On alettu puhua älykkäästä kotisohvasta.

Älypuhelin on mukana kaikkialla. Teknologian nopea kehittyminen takaa sen, että tulevaisuudessa tulee lisää uusia hyödynnettäviä tekniikoita, joiden avulla yritykset voivat tavoittaa asiakkaansa entistä kohdennetummin.

Älypuhelimet ovat jo korvanneet monia laitteita. Tulevaisuudessa ne korvaavat monia lisää. Todennäköisesti älypuhelimet syrjäyttävät luottokortit aivan kuten luottokortit ovat syrjäyttäneet käteisen käyttöä. Toistaiseksi mobiilimaksaminen on kuitenkin vielä vähäistä.

Kun älypuhelinten määrä kasvaa, puhelinten käytöstä tulee kuluttajille entistä arkisempaa. Mobiilimarkkinoinnin merkitys kasvaa entisestään.

Teknologioiden avulla tapahtuvaan markkinointiin pätevät samat säännöt kuin muuhunkin markkinointiin. Tavoitteena on myönteinen asiakaskokemus. Asiakkaan tulisi saada kohdennetusti itseään hyödyttävää sisältöä, josta hän saa lisäarvoa.

Huono markkinointi karkottaa asiakkaan, ja puhelimessakin asiakaskokemus ratkaisee. Onnistumiset palkitsevat yrityksen. Epäonnistunut kokemus sen sijaan aiheuttaa yritykselle ylimääräisiä kustannuksia ja kuormittaa asiakaspalvelua.

Mobiilin käytöstä on monissa yrityksissä myönteisiä kokemuksia. Älypuhelimen ulkopuolelle ei kannata jättäytyä, mutta jokainen yritys voi löytää itselleen ja asiakkailleen sopivimman tavan siellä näkymiseen.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö