Totuus

M&M 12.2. 08:55 päivitetty 3.3. 15:39

Itseruoskinta on ehkä hyvä alku

Karoliina Paavilainen

Kartoituksen mukaan suomalaisten yritysten toimintaa leimaa kasvuhaluttomuus ja itseluottamuksen puute, mikä omalta osaltaan johtaa vähäisiin markkinointipanostuksiin.

Viestintäalan tutkimussäätiö ja Sanoma Media Finland ovat rahoittaneet tutkimuksen tai oikeastaan kartoituksen, joka kertoo karkeasti yleistäen, että kaikki markkinointiin liittyvät ennakkoluulot pitävät paikkansa.

Tutkimus liittyy markkinointialan kehityshankkeeseen, johon osallistuvat myös Mainostajien Liitto, MARK Suomen Markkinointiliitto ja Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL.

Hankkeen kummeja ovat markkinoinnin konkari Anne Korkiakoski, mainostoimistojohtaja Ami Hasan ja Veikkauksen myyntijohtaja, MARK:in hallituksen puheenjohtaja Kimmo Tolonen.

Kehityshankkeen tarkoituksena on saada suomalaiset yritykset lisäämään panostuksia markkinointiin, koska silloin Suomen talous kasvaisi ja kehittyisi, ja hyvinvointimme paranisi.

Kartoituksen mukaan suomalaisten yritysten toimintaa leimaa kasvuhaluttomuus ja itseluottamuksen puute, mikä omalta osaltaan johtaa vähäisiin markkinointipanostuksiin.

Suomalaiset brändit eivät pärjää kansainvälisessä kilpailussa, koska emme ole onnistuneet luomaan kansainvälisesti vahvoja tai kestäviä brändejä, toisin kuin muut Pohjoismaat.

Ongelmat johtuvat osin kuulemma siitä, että Suomessa yritysten ylimmässä johdossa on vain vähän markkinointitaustaisia henkilöitä ja markkinointi organisoidaan usein operatiiviselle alatasolle organisaatiossa. Tämä heikentää markkinoinnin ymmärrystä.

Tällainen selvitys ja itseruoskinta on ehkä hyvä alku, vaikka samassa yhteydessä olisi voinut selvittää, mitä tälle kaikelle pitäisi tehdä.

Ainakin tämä on taas alku.

Kirjoittaja Henrik Muukkonen on M&M:n uutispäällikkö.
Teksti on ilmestynyt aiemmin M&M:n printissä numerossa 3/2016.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihtoehtokustantaminen

28.09.2016 15:02

Ilja Janitskin aikoo hakea turvapaikkaa

"Puolustan oikeutta Suomen 'viralliseen' eriävään mielipiteeseeni vaikka hengelläni", sanoo MV-lehden kustantaja.