Totuus

Kati Haapakoski 16.6. 07:46

Kaikki Suomen Santut ja Elinat, liittykää yhteen

Karoliina Paavilainen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Vapaaehtoisuuteen perustuva toiminta tuppaa olemaan vaikuttavampaa kuin väkisin rakennettu ja ylhäältä ohjattu.

Santtu Kottila tuskin arvasi, millaisen myräkän hän saa aikaan LinkedIn-postauksellaan huhtikuussa. Syntyi MarkkinointiKollektiivi, nuorten markkinoinnista kiinnostuneiden ihmisten verkosto. Facebook-ryhmään kertyi hetkessä yli 2 200 jäsentä. Kottila ei siis ollut ajatuksineen yksin.

Kollektiivi keskustelee ajankohtaisista aiheista, tekee siistejä juttuja, sparrailee, ideoi, järjestää tapahtumia, julkaisee sisältöjä ja ratkoo suomalaisen markkinoinnin ongelmia.

Luova johtaja Elina Holley toi Suomeen keväällä luovien naisten verkoston, Ladies, Wine & Designin. Ryhmä haluaa nostaa naiset johtoportaaseen ja ylipäätään parantaa luovaa työtä tekevien naisten asemaa työmarkkinoilla. Verkoston Facebook-sivuilla on yli 600 jäsentä.

Molempien verkostojen ensimmäiset tapahtumat varattiin heti loppuun. Erityisen hienoa verkostoissa on se, että ne ovat syntyneet vapaaehtoisesti ja aidosta tarpeesta. Vapaaehtoisuuteen perustuva toiminta tuppaa olemaan vaikuttavampaa kuin väkisin rakennettu ja ylhäältä ohjattu. Suomen kaltaisessa pienessä maassa piiritkin ovat pienet, joten yhteistyön tuomiin mahdollisuuksiin kannattaa suhtautua avoimin mielin.

Kirjoittaja Kati Haapakoski on Markkinointi & Mainonta -lehden toimituspäällikkö.

Teksti on julkaistu M&M-lehden numerossa 12/2017.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö