Totuus

Irmeli Salo 26.2. 08:24 päivitetty 3.3. 15:39

Kanta-asiakkaat ovat pilttuuseen ajettua karjaa

Arttu Laitala

Kollektiivinen kokemus ruuan kalleudesta ja siitä virinnyt yhä äänekkäämpi keskustelu on johtanut nyt isojen päivittäistavarakauppiaiden kilpahalpuuttamiseen, joka suosii kaikkia, ei vain kanta-asiakkaita.

Ruokakaupan valtiaat, Kesko ja S-ryhmä ovat haalineet kanta-asiakkaita niin, että kaksi kolmesta kuluttajasta kantaa lompakossaan yleensä molempien kanta-asiakaskorttia.

Homma hoidettu, mutta sitouttaminen ontuu. Kuluttajat eivät valinneet yhtä, vaan napsivat parhaat palat molempien kanta-asiakkuudesta; S-ryhmästä paremmat asiakaspalautukset ja Keskon kaupoista paremmat alennukset, jotka realisoituvat jo kassoilla.

Magneettijuova teki kanta-asiakasohjelmista helppoja ja kustannustehokkaita niin kaupalle kuin kuluttajillekin. Mutta saavutetut edut haalistuvat ja muuttuvat ajan myötä itsestäänselvyyksiksi. Kaupoillekin kanta-asiakkaat ovat pilttuuseen ajettua karjaa.

Kollektiivinen kokemus ruuan kalleudesta ja siitä virinnyt yhä äänekkäämpi keskustelu on johtanut nyt isojen päivittäistavarakauppiaiden kilpahalpuuttamiseen, joka suosii kaikkia, ei vain kanta-asiakkaita. Kanta-asiakasohjelmat alkavat näyttää yhä enemmän siltä, mitä kauppa alun perin halusi: kuluttajan pyydystämistä lojaaliksi kaupalle. Ja onko kuluttajalla edes varaa valita, kun vaihtoehtoja on yleensä vain kaksi.

Nyt on taas uudistamisen ja ravistelun paikka. Toki korttien vaihtuminen mobiiliksi on näkyvä uudistus, mutta lopulta vain tekniikkaa.

S-ryhmän ja Keskon on aika uudistaa ja kääntää kanta-asiakasajattelua niin, että kantis tuntee olevansa kaupalle arvokas yksilö. Ja jolle kauppa on lojaali.

Kirjoittaja Irmeli Salolla on käsilaukussaan 14 kanta-asiakaskorttia ja kotona vielä puoli tusinaa lisää.
Teksti on ilmestynyt aiemmin M&M:n printissä numerossa 4/2016.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö