Totuus

Kati Haapakoski 21.4. 07:00

Kauppa karkaa käsistä

Karoliina Paavilainen
Kati Haapakoski on M&M:n uutispäällikkö.

Yhä suurempi osuus vähittäiskaupasta siirtyy verkkoon. Samalla yhä suurempi osuus suomalaisten ostoksista siirtyy ulkomaille. Ulkomaiset verkkokaupat puolestaan eivät yleensä investoi Suomeen.

Kaupan liiton arvion mukaan suomalaiset ostivat vähittäiskaupan tavaroita verkosta 3,6 miljardilla eurolla vuonna 2014. Melkein puolet ostoksista he tekivät sellaisista ulkomaisista verkkokaupoista, joista valtaosalla ei ole kivijalkamyymälää Suomessa.

Euroopan komission tietoyhteiskuntaindeksin mukaan Suomi jäi EU:n keskiarvon alapuolelle sekä verkossa myyvien pk-yritysten osuudella mitattuna että verkossa ulkomaille myyvien pk-yritysten osuudella mitattuna.

Ruotsi loistaa: verkossa myyvien pk-yritysten osuus oli Suomessa 42 prosenttia pienempi kuin Ruotsissa.

Entä missä pohjoismaalaiset käyvät ostoksilla? Useampi käy Ruotsissa kuin muualla. Postnordin tilaston mukaan kaikkien pohjoismaalaisten tekemistä ulkomaisista verkkokauppaostoksista 17 prosenttia tehtiin ruotsalaisista verkkokaupoista vuonna 2015. Tanskalaisista tehtiin 7 prosenttia ja suomalaisista 1 prosentti.

Kaikki löytyy Valtiontalouden tarkastusviraston tuoreesta arviosta. Syy heikkoon menestykseen on VTV:n mukaan markkinointi. Suomalaiset osaavat tehdä teknisesti hyviä verkkokauppoja, mutta he eivät osaa markkinoida niitä eivätkä asiakkaat löydä niitä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö