Totuus

Kati Haapakoski 13.1. 07:45 päivitetty 13.1. 09:53

Keppihevonen peesaa

Karoliina Paavilainen
Kati Haapakoski on M&M:n uutispäällikkö.

Menestyvät yritykset tietävät kilpailuhaittansa, -kykynsä ja -etunsa. Ne erottuvat joukosta ja ovat rohkeita.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun käytäntöön suuntautunut Pekka Mattila toteaa M&M-lehdessä 1/2017, että strategisesta markkinoinnista on tullut keppihevonen yritysten valtapolitiikalle. Hänen mielestään ei ole ymmärretty, että strateginen markkinointi on tapa katsoa koko organisaation toimintalogiikkaa.

Yrityksen pitää olla suuntautunut sekä asiakkaisiin että kilpailuun. Huonosti käy, jos toinen korostuu toisen kustannuksella. Äärimmäisen asiakassuuntautunut yritys voi päätyä ylipalvelemaan, jolloin sen kannattavuus kärsii. Liian kilpailusuuntautunut yritys puolestaan katsoo vain muiden peliä ja peesaa.

Menestyvät yritykset ymmärtävät asiakkaitaan ja heidän arkeaan. Ne pystyvät lisäämään asiakkaiden kokemia hyötyjä ja helpottamaan heidän toimintaansa. Ne tietävät kilpailuhaittansa, -kykynsä ja -etunsa. Ne erottuvat joukosta ja ovat rohkeita. Tarvittaessa ne uskaltavat ottaa riskejäkin.

Markkinointi on keskeistä yrityksen onnistumisen kannalta. Perinteinen markkinointi vie yrityksen ääntä asiakkaille esimerkiksi markkinointiviestinnän ja mainonnan keinoin. Strateginen markkinointi on asiakkaan äänen viemistä yrityksen päätöksentekoon. Siinä asiakkaat siis suunnittelevat yrityksen liiketoimintaa yhdessä tuotekehityksen kanssa.

Taantumassakin osa yrityksistä kasvattaa markkinaosuuttaan ja menestyy. Nämä yritykset ovat niin sanotusti kunnossa.

Vuonna 2017 kannattaa jokaisen pysyä hereillä ja ennakoida muutoksia. Vauhti tuskin hidastuu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.