Totuus

Kati Haapakoski 11.8. 08:55

Maine on pankin pääomaa

Outi Järvinen
Kati Haapakoski on M&M:n toimituspäällikkö.

Pankkien markkinoinnissa ymmärretään, että maine on helpompi tuhota kuin luoda.

Finanssivalvonta Fiva kertoi maaliskuussa löytäneensä monia kyseenalaisia toimintatapoja Suomessa toimivien pankkien sijoitusneuvonnasta. Se määräsi julkisen varoituksen ja seuraamusmaksun neljälle pankille: Nordealle, Helsingin Seudun OP:lle, Alexandria Pankkiiriliikkeelle ja Investiumille. Sijoitusneuvojat olivat esimerkiksi neuvoneet sijoittamaan tuotteisiin, jotka eivät sopineet asiakkaalle. Ne olivat antaneet neuvoja, joiden ensisijainen tavoite näytti olevan pankin omien tuotteiden myynti.

Tutkimusyhtiö EPSI Ratingin Pankki- ja rahoitustutkimuksessa vuonna 2016 Nordea putosi hännänhuipuksi yksityisasiakkaiden tyytyväisyydessä. Kärkeen sijoittui POP Pankki.

T-median mainetutkimuksessa Nordea putosi huonomaineisten yritysten listan viidenneksi. T-median toimitusjohtaja Harri Leinikka luonnehti Nordean pudotusta historiallisen suureksi luottamuksen kannalta tärkeimmällä osa-alueella, joka kuvaa avoimuutta, läpinäkyvyyttä ja oikein toimimista. Samalla OP Ryhmä ylsi maineikkaimpien yritysten listan viidenneksi.

Pankkien markkinoinnissa ymmärretään, että maine on helpompi tuhota kuin luoda tai palauttaa. Ajatus tulisi markkinoida koko henkilöstölle: maine ja luottamus ovat pankin tärkeintä pääomaa.

Kirjoittaja Kati Haapakoski on Markkinointi & Mainonta -lehden toimituspäällikkö.

Teksti on julkaistu M&M-lehden numerossa 13/2017.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

17.10.2017 12:53

Yösyöttö sai potkua skandaalista

Yösyöttö-elokuvan ahdinko taipui vertaansa vailla olevaksi markkinointikampanjaksi. Finnkino on ikävän julkisuuden kierteessä.